Hoe krijg je een tulband uit zijn vorm?

Ik heb een tulband gemaakt, maat nu komt hij niet uit zn vorm... Hij is al volledig afgekoeld. Valt hij nog te redden, of moet ik hem in stukken eruit snijden?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Kerst
13.9K
Amadea
6 jaar geleden
Je had de vorm eerst moeten invetten.

Antwoorden (1)

Voor nu is het uur U begonnen, helemaal afgekoeld al , op zijn kop houden, bord eronder. Lukt dit niet, dan met een lang mes proberen voorzichtig los te maken aan de zijkanten. Succes.
-------------------------------------------------------------------------------------

Normaal gesproken laat je de tulband eerst helemaal afkoelen en daarvoor moet je geduld hebben en op tijd beginnen. Begin je te vroeg, kan hij scheuren, breken of nog erger helemaal vast zitten. Dus netjes op een rooster laten afkoelen en daarna voorzichtig lossen.

-----Groot en belangrijk onderdeel van een tulband bakken is het Invetten! Dat mag je niet even huphup snel doen. Daar staat of valt je tulband cake mee.-----

Inkwasten met gesmolten boter werkt, maar bakspray werkt nog veel beter. Gewoon te koop in de supermarkt! Je kunt de ingevette vorm ook nog even bloemen; 1 of 2 eetlepels bloem erin (na het invetten!) en ronddraaien totdat de gehele vorm bedekt is.
Dan moet het goed gaan de volgende keer.

Koop als het problemen blijft opleveren een tulbandvorm met anti-aanbaklaag, dat helpt je de cake veel beter te lossen. De andere variant , vertind , moet je dan ook veel beter invetten. Nog een andere versie is gemaakt van siliconen, dat schijnt wennen te zijn.

Voor nu is het uur U begonnen, helemaal afgekoeld al , op zijn kop houden bord eronder. Lukt dit niet, dan met een lang mes proberen voorzichtig los te maken aan de zijkanten. Succes.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
amc
6 jaar geleden
+ Goed antwoord! Een tulband moet echt goed ingevet worden, daar staat of valt hij mee!
Zelfs een siliconen- of anti-aanbakvorm moet zeker bij een tulband nog altijd ingevet worden. Bakspray verdient hier zeker de voorkeur! Een siliconen vorm kan je wellicht nog wat rollen, maar bij een metalen vorm kan je alleen proberen hem wat los te maken met een dun mes. Is lastig als het een anti-aanbak laag is die je niet wilt beschadigen met een scherp voorwerp. Heb je veel geduld dan kan je het proberen met een satèprikker om hem rondom los te krijgen. Komt hij er heel uit en is alleen de bovenkant beschadigd, dan kan je er altijd een glazuurlaag o.d.over gieten en verder decoreren.