Drie Koningen wordt op 6 jan gevierd. Op 25 dec (kerstfeest) waren ze dus nog onderweg. Waarom zet men dan de drie koningen/wijzen in de kersstal?

Weet iemand wanneer de drie wijzen aankwamen? Zijn 25 december en 6 januari willekeurig gekozen data?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Kerst
4K
Amadea
9 jaar geleden
Ja, het zijn gezochte data. Zie ook o.a.
- http://www.goeievraag.nl/kunst-cultuur/geschiedenis/vraag/15211/kerst-25-december
- http://www.goeievraag.nl/maatschappij/religie/vraag/33940/geboortedatum-jezus
- http://www.goeievraag.nl/maatschappij/religie/vraag/5850/jaartelling-begint-geboorte-jezus-januari
- http://www.goeievraag.nl/maatschappij/religie/vraag/463039/gaan-tellen-jaren-vanaf-geboorte
Bordensteker
9 jaar geleden
Bij ons thuis werden de beeldjes van de drie koningen ook pas op Driekoningen ín de kerststal geplaatst. Net nog even gechecked met een van mijn broers. Voordien stonden ze dan iets er vandaan, en tijdens de kerstvakantie werden ze er elke dag iets dichter bij gezet. Het zou ook gek geweest zijn om ze er meteen al vanaf de kerstnacht in te zetten. Dat snapt een kind, wij werden immers geacht het scenario te kennen!
Aangezien één koning uitgebeeld was op zijn knieën zittend met in zijn handen naar voren gestoken een schaaltje of kom, vereiste het wel altijd enige fantasie om die drie koningen als onderweg zijnde te herkennen.
Tenzij het een geval betrof van “twee uur rijden, een kwartier rust” natuurlijk! Maar daar hadden we in mijn jonge jaren nog geen slogan voor nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi Bordensteker,
Leuke reactie
Henkaren
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Van een goede kennis kreeg ik gisteren nog twee gegevens door waaruit je kunt afleiden dat de wijzen pas lang na de geboorte van Jezus aankwamen.
Hij stelde het volgende:
A
In de Evangeliën lezen we welk offer zijn ouders brachten toen Hij besneden werd. Dit blijkt een armenoffer te zijn. Kennelijk hadden ze het geld niet voor het gebruikelijke offer. Als de wijzen toen al met hun kostbare geschenken waren geweest hadden ze zich als gelovige Joden zeker niet tot het armenoffer beperkt. B
Bij de kindermoord van Betlehem weren alle kinderen onder de twee jaar gedood. Ook een soldaat ziet wel het verschil tussen een pasgeboren baby en een kind van b.v. één jaar. Als de wijzen vlak na de geboorte naar Betlehem waren gekomen had de keizer de grens niet zo ruim hoeven nemen. Het klinkt allemaal wel geloofwaardig vind ik. De datum van 6 januari is misschien wel veel te vroeg gekozen. (Of zou 6 januari 2015 horen bij kerst 2013? :-)

Het beste antwoord

Dat Driekoningen op 6 januari wordt gevierd is waarschijnlijk te danken aan Epiphanius van Salamis. In het jaar 361 verklaarde hij over Christus en 6 januari: "hemera genethlion toutestin epiphanion", wat vrij vertaald neerkomt op "Dat is zijn geboortedag, zijn openbaring".
Oorspronkelijk werd dus 6 januari, niet 25 december, als geboortedag van Christus beschouwd.
25 december is naar alle waarschijnlijkheid gekozen vanwege de geboortedag van de god Mithras. Het Mithraïsme genoot van de 1e tot 4e eeuw een enorme aanhang in het Romeinse Rijk.

Kerst is een samenraapsel van diverse (religieuze) vieringen, zoals het christelijke geloof (geboorte van Jezus, kerstster), Germaans paganisme (kerstboom; naar het Yule-feest tijdens de winterzonnewende), Jodendom (lichtjes; Chanoeka) en het Panafrikanisme (cadeautjes geven; Kwanzaa) en dus ook het Mithraïsme,
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Iedereen bedankt voor de reacties.
Een voorspoedig 2015 toegewenst!

Andere antwoorden (1)

We (de moderne mens) zijn wat gemakzuchtig geworden en maken 1x een mooie kerstboom en kerststal en laten het verder zo staan. Daarom staan de 3 koningen vaak meteen al in de kerststal.

Mijn moeder vertelt altijd dat dat in haar jeugd heel anders ging.

Ten eerste kwam de kerstboom pas veel later het huis in. Meestal pas op kerstavond. Ten tweede bleef de boom tot veel later staan. (Een week na '3 koningen')

De figuurtjes van de 3 koningen werden in eerste instantie op enige afstand van de boom neergezet. Want ze waren nog "onderweg". Pas op 6 januari, met 3 koningen dus, werden de figuurtjes in de kerststal zelf gezet.

De oorzaak is dus gelegen in een traditie die we aan het verslonzen zijn.
Bordensteker
9 jaar geleden
Gisteravond even nader bekeken: in de kerststal beneden in de hal van ons flatgebouw zijn de drie koningen ook al 'binnengelopen'. Dubbel dom, want door de op hun bestemming niet meer lopende koningen vallen de geschenken natuurlijk juist in het lópende belastingjaar.
U allen telt nu voor twee hè! ;-)