wat heeft de kerstman te maken met kerst? Het is immers een gelovig feest.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kerst
5.2K

Antwoorden (4)

Ik geloof in dat de nederlandse kolonisten in 1611 het gebruik van het sinterklaasfeest in Amerika hebben ingevoerd en daaruit dus Santa Claus is geworden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kerstmis is niet alleen een gelovig feest.
het kerstfeest komt voort uit 2 vieringen.
De eerste is de viering van de geboorte van Jezus.
De tweede vieriing is een veel oudere (heidense) viering van de kortste dag, het nieuwe leven, een nieuw jaar.

Maar...de kerstman staat daar los van.
De kerstman is over komen waaien uit Amerika, zoals zoveel 'nieuwerwetse' zaken zoals ook bv valentijnsdag en de pompoenen eind november.

Oorspronkelijk kennen wij in Nederland niet de traditie van de kerstman. Wij hebben immers Sinterklaas.
En...onze Sinterklaas staat gelijk met de Amerikaanse kerstman: Een oude man met een baard die cadeautjes rondbrengt Daar ligt de link die jij zoekt.
Het heeft inderdaad niks te maken met kerstmis. Het is een verzinsel van de mensen om de kinderen extra te plezierenl Overgewaaird uit Amerika.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord!
kerstman heeft absoluut niets te maken met kerstmis. In amerika en Canada werd door nederlandse emigranten Sinterklaas ingevoerd,maar dat sprak de mensen daar niet aan. Daarom werd Santaklaus(zo werd Sinterklaas al gauw verbasterd) naar kerstmis en/of nieuwjaar verkast.
Vooraal door de reclame van vooral Cocacola werd de Kerstman=sneeuwman populair gemaakt. Deoorsprong is dus onze Nederlandse Sinterklaas.
Houdoe: Ferrarius
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk heeft de kerstman wel wat met kerstmis te maken. Het hoort bij de manier waarop *heel veel* mensen *nu* kerst vieren. Dat de kerstman er ruim 60 jaar geleden niet was, doet er niet toe. Het gaat om het hier en nu en daar speelt de kerstman dus wel een rol in.
Toen de christenen Nederland kwamen bevrijden van heidenen liepen ze tegen een paar probleempjes aan. De Friezen wilden niet zomaar al hun tradities afgepakt worden. De eerste 'grote redder' kwam daar achter nadat hij een heilige boom om had laten hakken. Vanaf toen deden de christenen wat eerbiediger met tradities en bleven sommige heidense feesten, zoals die van Wodan, bestaan. Dit was een feest om het begin van de winter te vieren met offers en feestelijkheden.
Het moest alleen wel een christelijk feest worden dus hingen ze er een vage heilige aan: Sint Nicolaas.
Immigranten uit Nederland naar Amerika namen de Sint Nicolaas traditie mee, en deze werd aangepast tot Santa zoals die nu in Amerika voorkomt.

(ik had een betere bron maar die is kwijt :$)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ondanks dat 't antwoord wat onhandig is geformuleerd, ben je toch de enige die de link aanwijst tussen geloof en kerstman. Plusje van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje :D