Als je een echte kerstboom koopt, hoe kun je er dan zo lang mogelijk plezier van hebben?

Sommige bomen vallen al snel uit, maar wat kun je doen om het uitvallen van de naalden zo lang mogelijk uit te stellen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Kerst
8.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
drama bomen die grof uitvallen. +

Het beste antwoord

Voordat je de boom binnen plaatst eerst even in de schuur zetten zodat de boom een betere overgang heeft naar de warmte (zeker als het vriest) Voor dat je de boom binnen plaatst eerst de boom met een plantenspuit met water besprayen. <---- hoorde ik van een kerstbomenteler.

Ook zou je de takken kunnen insprayen met haarlak, zodat de naalden beter blijven zitten als de boom wel dood gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goei tips, ik zal het onthouden! +1

Andere antwoorden (11)

De boom niet naast een verwarming, maar in een koele hoek van de kamer zetten. Zorgen dat de stam continue vocht beschikbaar heeft & de thermometer niet te hoog zetten.

Daarnaast zorg je ervoor dat de boom niet 'in de loop' staat, zodat als de naalden uit drogen ze er niet meteen vanaf gelopen worden.

Toegevoegd na 9 minuten:
oh.. een ander puint is natuurlijk het af en toe benevelen zodat de hele boom regelmatig ook de naalden vochtig heeft

Het is en blijft een buitenplant..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goede Nordmann kopen deze vallen minder uit. Water geven helpt ook vaak maar je kan deze ook insprayen met haarlak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met haarlak? Waar helpt dit voor of tegen dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
stevige haarlak plakt, dus houdt de naalden langer aan een boom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke, goeie tip! Dank je Lora.
Koop er 1 met kluit, geef regematig water en zet de boom niet te warm neer (dus niet voor de verwarming ofzo).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zet de boom in een pot met water en doe glycerine bij het water dat je aan de boom geeft. Dan blijven de naalden langer zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit kan naar mijn idee alleen maar door de kerstboom gewoon in het bos te laten staan...

Maar een goede kunstboom is niet meer van echt te onderscheiden. Maar daar moet je wel wat voor neer willen leggen. En het voordeel is dat de kunstboom niet alleen super licht in gewicht is. Maar ook nog eens handig is in hergebruik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Dat geldt ook voor kerstbomen. Die van om de hoek buiten, voor 10 euro, die is gegarandeerd over een week de helft van zijn naalden kwijt. Of je hebt wel heel veel geluk....
Verzorging is dan nummer 2.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door hem te behandelen als een bos bloemen op de vaas ; regelmatig vers water en voeding geven, niet op de tocht zetten, en niet te warm, niet te veel aan zitten vingeren (kinderen kunnen nog wel eens de hele dag met de takkies in de kerstboom zitten) en niet te vele te verplaatsen.
Maar dan nog blijft het in feite een bos bloemen ; na een week is het mooie er af, en na twee weken is het echt geen pan meer. Een duurdere boom doet het, net als bij bloemen, wat langer dan een goedkope.
Met kluit kun je er iets langer plezier van hebben, maar ook dan gelden de regels voor de gezaagde boom : water, voeding, koele temperatuur, geen tocht. Soms heb je geluk en groeit de boom met kluit verder in de tuin, maar dan moet je hem wel snel overplaatsen. Na zes weken woonkamer slaat die kluit ECHT niet meer aan, maar als je de boom net voor kerst binnenhaalt en na oud en nieuw buiten zet, lukt het vaak wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Investeren in een betere boom. De meeste kerstbomen (groene sparren met dunne priknaalden) strooien hun naalden rond vanaf het moment dat ze staan. Als je bereid bent er wat meer aan uit te geven, kun je een ras kopen dat vrijwel niet uitvalt, met dikkere niet-prikkende naalden (ook fijner om de boom beet te pakken). Dat ziet er nog mooier uit ook, en je vindt niet nog maanden later naalden in alle hoeken en kieren van je huis.

Wij hebben wel eens een Nordmann na de kerst op het balkon gezet en daar vergeten. Tegen de tijd dat we hem opruimden, was hij dood en bruin, totaal uitgedroogd. Maar alle naalden zaten er nog stééds aan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kerstbomen die ik met de kluit kocht, in een grote zwart rubber metserkom plaatste met teelaarde, regelmatig water gaf en idd niet naast de centrale verwarming overleven niet alleen maar groeien de volgende jaren uit tot prachtige exemplaren in het bos. Al vier maal gelukt tot vreugde van kind en gezin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Boom met kluit kopen goed in de aarde zetten,zo koel moghelijke plaats geven en regelmatig bewateren(met water uiteraard). Verder lijgt het aan de kwaliteit van de boom,daar kun je zelf geen invloed op uitoefenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk kun je daar wel invloed op uitoefenen! Namelijk door een kwaliteitsboom te kopen en niet zo'n zielig schraal boompje dat al uitvalt als je ernaar kijkt.
Haal de plastic zak van de kluit. Dit is niet als grappig antwoord bedoelt, maar echt gebeurd. Jaren geleden heeft m'n man de kerstboom met plastic zak erom in een emmer zand gezet. Ik steeds vrolijk water geven en die boom maar uitvallen. Later kwam de aap uit de mouw en heb ik direct een kunstboom gekocht.