Wat hebben de huidige kerstvieringen met de ware kerstboodschap te maken?

De boodschap van kerst gaat erom dat de verlosser is geboren en het verhaal hierom heen.

De kerstvieringen die op dit moment worden gehouden gaan met name over eten, drinken en verplichte gezelligheid.
Ook de versieringen zijn vaak vulgair en ietwat over de top. In de winkelcentra hangt veel verlichting, wat ook extra energie kost. Daarbij is de kerstversiering en kerst tierlantijntjes ook steeds vroeger te koop.

Ik vraag me steeds vaker en meer af waar het verband is gebleven met de oorspronkelijke boodschap van Kerst en hoe de huidige maatschappij het invult

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Kerst
2.3K

Het beste antwoord

Toen het christendom nog niet de algemene godsdienst van het Europese continent was en reizende monniken en priesters probeerden de heidenen te bekeren ontdekten ze dat de boodschap van het christendom er een stuk makkelijker inging als er werd aangehaakt op bestaande, heidense tradities. Zo komt het dat christelijk kerstmis samenvalt met het heidense lichtfeest op zonnewende; het christelijke paasfeest met heidense offerfeesten in de lente; het christelijke feest van sint Jan met zonnewende in de zomer enzovoort. Het is een kwestie van slimme marketing, om het modern te zeggen.
Andersom moet je niet vergeten dat het christendom ontstond in een overwegend agrarische maatschappij waar de voeling met de natuur en de jaarcyclus van het leven en de dood voor de meeste mensen de normale context van hun bestaan waren, en dat vanuit die norm het maar een kleine stap is naar de rituelen die wij nu als christelijk beschouwen. In die zin had het christendom het heidendom nodig om zich te vestigen.
Het christendom werd eind vierde eeuw de staatsgodsdienst in het Romeinse Rijk. Na de val van Rome bleven de structuren waarlangs de kerstening plaatsvond bestaan, en verspreidde zich het christendom dieper in het Europese continent. De meeste mensen werden christelijk op de manier van Rome; ketterdom (van christenen met afwijkende opinie) en heidendom (van niet-christenen) werden uitgebannen. Maar toen waren de oorspronkelijk heidense rituelen al zo verchristelijkt dat je het onderscheid niet meer zag, omdat het heidense karakter ervan overvleugeld was.
Tot ver in de twintigste eeuw was vrijwel iedereen christelijk. Met de ontkerkelijking verdween wel de religieuze traditie rondom de boodschap, maar niet de folklore van lichtjes. En omdat we een onverzadigbare consumptieve kliek zijn hangen we straten en pleinen vol met lelijke rommel onder het motto - gezellig!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je ziet het verkeerd. Kerstvieringen zijn altijd kerkelijk. De meeste kerken die een Kerstnachtmis of -dienst houden zitten stampvol. Het is nou eenmaal de donkere tijd van het jaar. Tegen een depressieve stemming helpt het goed om kunstlicht te gebruiken naast het daglicht dat we elke dag korter kunnen zien. Niet-kerkelijke mensen mogen de donkere tijd toch zeker ook opfleuren met fris groen, vrolijke versiering, en gezellige etentjes? Het zou anders maar een sombere bedoening worden. Wij (als christenen) kennen de speciale betekenis van Kerst, maar dat de huidige maatschappij het belang daarvan steeds minder onderschrijft mag voor ons niets uitmaken.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kerstmis (midwinterfeesten) werd al ver voor de geboorte van Jezus gevierd. Met licht en lekker eten.
Amadea
11 jaar geleden
De vraag gaat over de *huidige* Kerstvieringen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De huidige kerstvieringen zijn dus een mengeling van de originele midwinterfeesten en de christelijke kerstvieringen.
Ieder haalt daar het zijne uit.
Er zijn in onze maatschappij nou eenmaal steeds minder christenen, dus steeds meer mensen voor wie kerst een familie feest is met lekker eten, met versieringen die men leuk vind, lampjes die men gezellig vind (verplicht of niet) smaken verschillen, wat jij vulgair en over de top vind, vind een ander helemaal leuk.

Dus het verband met het 'orginele' kerstfeest vervaagt langzaam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
let vooral op de '' rond origineel. Het originele 'kerst' feest is het midwinterfeest, en niet de viering van de geboorte van Jezus.
Door de eeuwen heen hebben verscheidene factoren een beslissende rol gespeeld bij de ontwikkeling van Kerstmis tot het populairste, internationale feest gericht op vrolijkheid en het doen van inkopen.
Daarnaast werden de gebruiken van andere winterfeesten, vooral de feesten die in Noord-Europa werden gevierd, geleidelijk in het Romeinse model opgenomen (De kerstboom en de kerstman zijn hier twee goede voorbeelden van).
.
En in de twintigste eeuw hebben handelaars en marketingspecialisten elk gebruik dat grote winsten kon opleveren, enthousiast gepromoot.

Dit heeft er toe geleid dat 'de viering' van Christus’ geboorte veel belangrijker is geworden dan de betekenis ervan.
In veel gevallen is zelfs de vermelding van Christus zo goed als verdwenen uit het traditionele kerstfeest.

Velen zeggen :„Kerstmis is een internationaal feest, een feest voor de familie, en iedereen viert het op zijn of haar eigen manier”.

Terwijl kerstvieringen alsmaar overdadiger worden, neemt de kennis van Christus af.
In wezen zijn de kerstfestiviteiten grotendeels teruggekeerd tot wat ze oorspronkelijk in de Romeinse tijd waren: overdadige feestmaaltijden en het geven van geschenken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De nederlandse kerstviering gaat, net als de rest van de nederlandse samenleving, steeds meer de amerikaanse stijl volgen, en daar hoor overvloed (zowel in lichtjes, als in eten, en kadootjes) bij.
Kerst (of midwinter- of joel) werd al lang voor de geboorte van Christus gevierd. Het kerstfeest zoals wij vieren was oorspronkelijk het feest van het licht. De kortste dag is voorbij, de dagen worden langer, tijd voor een feestje. De christenen hebben dit feest 'ingepikt' en Christus erbijgehaald.

wikipedia: "De Germanen vierden rond Midwinter (21 december) reeds midwinter- of joelfeesten (winterzonnewende) waarbij het boze werd verjaagd en het licht werd begroet. In de Scandinavische talen heet Kerstmis tot op vandaag jul.
In de vierde eeuw zorgden keizer Constantijn de Grote en de bisschoppen van de uit vervolging bevrijde vroege Kerk ervoor dat Kerstmis op 25 december zou worden gevierd. Op deze datum werd rond de Middellandse Zee tot dan toe de zonnegod vereerd onder vele verschillende namen zoals Ra in Egypte en Helios in Griekenland."

De lichtjes en het (overvloedige) eten en drinken zijn dus veel meer een overblijfsel van de originele midwinterfeesten dan dat ze iets te maken hebben met de Christelijke kerstboodschap. Een dergelijke overvloed past helemaal niet in de gematigde levensstijl die veel (niet alleen christelijke) geloven voorstaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alle feestdagen inclusief kerst draaien om commercie en verdienen. De echte boodschap weten mensen allang niet meer.... :(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kerstmis heeft eigenlijk niets met Jezus Christus te maken. Jezus is niet geboren op 25 december. Zijn geboortedag is niet bekend, maar waarschijnlijk ergens in oktober, in de herfst. Jezus’ geboortedag is eigenmachtig op 25 december gesteld om samen te vallen met een Romeins heidens feest welke rond de tijd van het wintersolstitium of de winterzonnewende op het noordelijk halfrond gevierd werd. In de winter, als de zon het zwakst leek, hielden de heidenen bepaalde ceremoniën om deze bron van warmte en licht terug te laten keren van haar verre reizen. Men veronderstelde dat 25 december de dag was waarop de zon aan haar terugkeer begon. In een poging de heidenen te bekeren namen religieuze leiders dit feest over en gaven het een christelijk tintje.
Bij die feesten hoorden de Saturnalia, ter ere van Saturnus, de god van de landbouw, en de gecombineerde feesten van twee zonnegoden, de Romeinse Sol en de Perzische Mithras. Hoe vierden de Romeinen dat de zon weer steeds hoger aan de winterhemel kwam te staan? Met overdadige feestmaaltijden en het geven van geschenken. Omdat de kerkelijke autoriteiten zo’n populair feest liever niet afschaften, ’kerstenden’ ze het door het de geboorte van Jezus te noemen in plaats van de geboorte van de zon. Afbeeldingen van de zon werden steeds vaker gebruikt als symbool van de verrezen Christus (die ook Sol Invictus werd genoemd), en de oude zonneschijf (...) werd de stralenkrans van christelijke heiligen.”

Maar de oorsprong van het kerstfeest vind nu nog zijn weerslag....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een heidens feest met een christelijk tintje, De zonnewende werd al genoemd, de donkere dagen rondom kerst doen hier ook aan mee, rondom 25 december zijn dit de donkerste dagen van het jaar. De Germanen en andere niet christelijke vroegere volken verlichten zich met kerstsparren en andere bomen. De herdenking van de geboorte van Jezus werd er later aan vastgeplakt, door de oprichting van de rooms katholieke kerk van Rome. terwijl nergens in de bijbel staat, dat het kerstmis of kerstfeest gevierd zou moeten worden. De tijd en dag van Jezus geboorte is niet bekend in de Bijbel!