Waarom is kerst op 25 dec. terwijl de jaartelling op 1 jan. begonnen is?

Misschien is de vraag al eerder gesteld, maar weet ik het niet meer.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Kerst
7.1K

Het beste antwoord

De eerste vraag is in welk jaar is Jezus geboren. Als al iemand heeft bestaan die Jezus Christus heet (behalve de Bijbel zijn er geen bronnen), dan is die waarschijnlijk niet in het jaar nul geboren. Het zou tussen 8 en 6 voor Christus zijn geweest, stellen mensen die de Bijbel bestuderen. Het jaar nul komt overeen met het Romeinse jaar 750 anno urbis conditae. Oftewel: 750 jaar na het stichten van de stad Rome. Waarschijnlijk is de christelijke jaartelling toen begonnen, omdat het zo'n mooi rond getal was. In welke maan werd Jezus geboren? De Bijbel vermeld geen maand. De eerste melding van een man met de naam Jezus stamt uit 354. Toen herinnerde inmiddels niemand zich meer wanneer de man geboren was. Dat we kerstmis op 25 december vieren, komt omdat rond deze datum de oude Germaanse midwinter zonnewende vierde. De kerk besloot het heidense feest over te nemen. De datum 25 december is waarschijnlijk gekozen omdat Johnnes de Doper op de 25ste (juli) het levenslicht zou hebben gezien. Laatste vraag: Waarom begint het nieuwe jaar op 1 januari? Om een lang verhaal kort te houden: we volgen nog steeds de Romeinse kalender. Die liet het nieuwe jaar vlak na de Romeinse midwinter zonnewende van eind december beginnen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeer geloofwaardig verhaal, met veel informatie, bedankt.

Andere antwoorden (2)

Het is ooit zo vastgestelt dat de nieuwjaarswisseling tussen 31 december en 1 januari wordt gevierd. Daarvoor was er nooit een vaste tijd. Toen vierde ze het maar rond kerst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lang geleden begon het nieuwe jaar bij het begin van de lente, als de natuur weer tot leven kwam, of begin januari, als de dagen beginnen te lengen. Bij de invoering van het
christendom wilde de Kerk een eind maken aan de heidense gewoonten rond deze nieuwjaarsviering, en riep 1 januari uit tot bid- en boetedag om de besnijdenis van Jezus (8 dagen na de geboorte) te vieren. Maar ook daarna vierde men het nieuwe jaar nog rond de oude heidense data, maar ook op Sint Maarten (11 november); de eerste adventsdag; de zonnewende (rond 21 december); of Maria Boodschap (25 maart). De Spaanse landvoogd Requesens besloot in 1575 dat het nieuwe jaar officieel op 1 januari begon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je had een mooi antwoord met veel informatie.