Wat is een alternatief voor gourmetten en/of steengrillen, maar wel dat ieder zijn eigen eten verder bereid (aan tafel)?

Ik wil dit jaar een relaxte Kerst thuis met mijn gezin van vier personen, dus niet uit eten. Waarbij ik wel wat voorbereidingen wil doen, maar dat ik niet al dagen van tevoren in de keuken moet staan om een x-gangendiner voor te bereiden want ik wil ook nog andere leuke dingen samen doen tijdens die dagen.

Gourmetten en/of steengrillen vindt ik inmiddels wel wat afgezaagd. Wat zijn daarvoor goede alternatieven?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook geen fondue. Misschien is er inmiddels wat nieuws?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kerst
4.1K

Het beste antwoord

Dim-sums.

Zet op tafel verschillende bakjes met vulling en laat iedereen zijn eigen dim-sums ter plekke maken (vullen). Die kan je dan aan tafel stomen in een stoommandje (boven een fonduepan met bouillon).

En de rest leuk aankleden met allerlei oosterse hapjes en bijgerechten.

Eet smakelijk en alvast een fijne avond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
Dat klinkt leuk, ook lekker :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De pizzarette ziet er inderdaad ook erg leuk uit.
De stoommandjes kan je vinden bij: bijvoorbeeld: een kookwinkel, de Xenos, de toko, Chinese supermarkt etc. Zoek een pannetje waar het mandje goed op past, doe daar bouillon in, breng dat aan de kook en zet dat mandje op een 1-pits kookplaatje midden op tafel. Bij ons past het mandje precies op de fonduepan, dus dat is helemaal praktisch.

Andere antwoorden (8)

zo'n grote grillplaat en de variant met wokpannetjes is ook leuk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wokpannetjes zijn geweldig!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk! :-)
Je kan ook gaan vleesfonduen. Doen wij altijd met kerst! Ga naar de slager, koop een schalen vlees, zorg voor salade, sausjes en (stok)brood.
Vul een fonduepan (misschien kan je die lenen?) met zonnebloemolie en aanzetten. Eten maar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een pizzapan, is een koekenpan op electrisch. kan je vanalles in bakken. Of zo'n minipizza-oven.ziet uit als een koepeltje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Minipizza's op een hete steen is ook leuk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-Mini-pizza's bakken in een Pizarette
http://nettohome.nl/4-pizarette

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.l-i-m.nl/pizzarette/
Echt een hele handige site... je ziet in één keer waar je de Pizzarette het goedkoopst kunt krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan gaan kaasfonduen. Kan niet alleen met brood maar ook groenten in de kaas dippen is erg lekker.

Mocht dat geen succes zijn, kan je met je gezin nog zelf pizza's gaan maken aan tafel met de pizzarette.

Toegevoegd na 8 minuten:
Je zou ook tapas kunnen eten. Makkelijk van te voren klaar te maken en gezellig om op tafel te zetten. Bovendien ook erg lekker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan ook een kaas en wijnavond organiseren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Een koud buffet, kun je allemaal van te voren bereiden en iedereen schept z'n eigen bord op / schenkt zijn eigen glas in.
Dit kun je de voorgaande dag trouwens ook samen met het gezin bereiden! ... een middag in de keuken met z'n allen ... dat doe je normaal nooit!? ;-))

of

[voor een andere gelegenheid dat je met gasten/visite wilt eten:

@Een "Dutch" Party, zo genoemd in de Verenigde Staten en ongetwijfeld door de Nederlandse immigranten daar geïntroduceerd.

Het betekent dat iedereen een gerecht thuis bereid, wel in overleg natuurlijk, anders heb je 3 chocolade taarten ;-)) dus de een maakt een voorgerecht [ pan soep/garnalencocktail of maakt niet uit ] de ander zorgt voor bijvoorbeeld de toetjes en weer anderen maken het vlees en diverse groenten .

Nog een andere mogelijkheid:

@Een ovenschotel is ook ideaal. Dit is helemaal voor te bereiden [de vorige dag] en als de familie/gasten er zijn, kun je het laten garen in de oven en ben je toch erbij.

Planning en goede voorbereiding zijn alles. Je hoeft niet meer dagenlang of op de dag zelf in de keuken te staan, inderdaad genieten / ontspannen mag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat dacht je van aan tafel je eigen sushi maken met behulp van rijst (vooraf gekookt) en vooraf (zelf) gesneden groenten en vis en vleessoorten, want ook met dunne plakjes ossenhaas (carpaccio) kun je alternatieve sushi bereiden. Geef elke gast een rietmatje om zijn sushi in te rollen, zet een aantal licht geweekte nori-bladeren op tafel (alternatief vliesdunne pannenkoekjes of geblancheerde koolbladeren (zonder nerf) en zet er voor een nagerecht in stijl ook zoete dingen bij, zoals bv dadels, ingedikte kokosmelk, ananas etc