Zouden er "eisen" aan buiten kerst versiering moet komen?

Soms zie je ongelooflijk slechte amateuristische verlichting bij gevels en tuinen. Gewoon 25 meter lichtslang door de heg gegooid of door een boom heen gehangen, zodanig dat het gewoon echt verschrikkelijk is.

Zouden er "eisen" aan moeten zitten voor het ophangen van buitenverlichting, zodat jij niet last heb van de 20.000 knipperende lampjes van de buren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Kerst
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat ken ik! Hier hadden buren aan de overkant de gevel helemaal in een lichtsnoer gezet, heel erg gezellig. Maar sinds enkele weken hebben ze het oude snoer vervangen omdat het andere kapot was, door wit licht. Geen gezicht! Wij zitten vanaf 17 uur al met een lasbril op zo fel is het! Heeft totaal helemaal niets met kerstgezelligheid te maken....Heel erg jammer, zeker omdat ik vanaf 17 uur dus al met de gordijnen dicht zit omdat ik niets meer zie als ik naar buiten kijk.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
laat iedereen doen wat hij /zij mooi vindt. Als je er last van hebt sluit je je gordijnen of zet je zonnenbril op .Het is maar tijdelijk .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@claudiaatje, ik moest wel lachen hoor, om je uitspraak: Wij zitten vanaf 17 uur met de lasbril op...ook nu kan ik een glimlach niet onderdrukken :-))

Het beste antwoord

Ben het met je eens dat als de verlichting van de buren je hindert dit verboden moet worden.
Het is tegenwoordig niet stemmig meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

nee, er zijn al zoveel regeltjes.
als mensen hier plezier in hebben voor die paar dagen, laat ze.
14 jaar geleden
Is er een welstandscommissie in jouw plaats? Wellicht die even bellen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
welstand is een wassen neus, de burgelijke trutheid aan architectuur in Nederland is hiervoor wel het beste bewijs. Misschien moeten die lui zich inderdaad maar eens gaan bezighouden met kerstlampjes.
Ik begrijp wat je bedoelt, want ik denk ook regelmatig: "Tsjongejonge, doe dan liever niks." Maar wie zegt dat die mensen dat niet prachtig mooi vinden?

Maar ik denk niet dat je daar eisen aan moet gaan stellen. Dan kun je dat ook wel doen voor decoratie van bepaalde ramen. Waar je bij de een mooi naar binnen kijkt daar is het bij de ander een agosie voor het raam die je pijn doet aan de ogen.

Maar smaken verschillen nu eenmaal. Dus aan welke criteria zou het dan moeten voldoen, en van wie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee......, niet nog meer regeltjes! Ik vind het prachtig, vooral als het ook nog 24 uur uitbundig knippert.........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, niet alles waar een ander zich aan zou kunnen ergeren moet verboden worden.

Als jij het niet mooi vindt, is dat jouw probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ze zouden Kerstmis niet met de kortste dag moeten vieren, maar met de langste dag... Weet je wat dat niet bespaart met al die zinloze verlichting buiten?...

Dus ja zeker eisen, nee heb je en ja kun je krijgen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee iedereen moet zelf weten wat hij/zij wil doen.
zolang het maar veilig gebeurt qua stroom enzo
14 jaar geleden
Ja, en die zijn er ook wel en heten IP44 en IP64,
De eerste is voor spatwaterdichte en de tweede voor waterdichte situaties.
Laten we de gevaren eens bekijken.
Het grootste gevaar is electrocutie, de maximale straf in de USA.
Daar echter werkt men met 110VAC en hier met 230VAC, deze is VEEL gevaarlijker omdat een der fasen aan massa ligt.
Sta je dus met doorweekte leren laarzen in de pekelsneeuw en er knapt een lampje in je hand,
maakt niet uit of het serie-of parallelschakeling is , dan
heb je een goede kans dat het je laatste kerst zou worden /is/is geweest.
Als je een aardlekschakelaar in het circuit hebt, dan overleef je dat.
Helaas ontstaan bij slordige installaties lekstromen die de aardlekschakelaar doet afslaan, dus kiest men voor de
aardlekschakelaar-vrije groep.
Heb je nog geen kinderen , dan ga je voor de Darwin-award dus stopt jouw tak van de stamboom.
De elctrocutie is overigens pijnlijker dan de electrische stoel, vol bij bewustzijn duurt het mogelijk enige minuten voor dat er mee ophoudt, in deze periode ervaar je intense pijn.
In het gunstigste geval kun je om hulp roepen, maar welke draad, stekker of stop moet men uitschakelen.
Dat uit te leggen onder electrocutie-omstandigheden is lastig.
Hoe dit te voorkomen:
Wil je je eigen lichtsysteem maken , maak dat dan met 12-24 of 36 VAC, dus een flinke trafo er tussen.
Tel het vermogen van alle lampjes bij elkaar op.
Je hebt dan het vermogen en weet je dus dat de trafo die je gebruikt dat minimaal aan moet kunnen.
De lampjes moeten dan parallel staan, gebruik je witte leds, zet die dan per 4 stuks in serie met een diode.
Zorg dat de stroomdraden dik (genoeg) zijn, een grote set mag wel 4-10mm2 diameter hebben.Dit geldt voor aan- en afvoerdraad. Je kunt ook met meerdere trafo's werken wat wel zo veilig is.
Totaal mag niet meer dan 3KW per groep afgenomen worden, alles inbegrepen wat verder op die groep zit.
Je doet er goed aan zekeringen te plaatsen die de max stroom bewaken.
Het voordeel van een zwakstroomset is, dat je er niet dood aan kan gaan door electrocutie, echter wel aan verbranding als de stroom door de draden/trafo te hoog is en de bedrading zelf actief deelneemt aan de feitelijke verlichting, ik bedoel dus dat de draad gloeien gaat.
Dit is allemaal te voorkomen door de dikte van de draden
en het vermogen van de trafo ruim te nemen.
Vraag hulp van een kundige persoon en geniet van een veilig en mooi resultaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee hoor, wat jij niet mooi vindt vindt een minder misschien geweldig. Altijd die bemoeienissen van wat je wel of niet mag. Straks gaan ze nog eisen stellen aan wat ik voor kleding op straat moet dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen; iedereen moet kunnen doen en laten wat hij/zij wil op z'n eigen terrein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor van mij hoeft dat niet.
Als ze de elektrischeteit rekening maar betalen. hihi.
Ik vinddt juist wel mooi al dat verlichting.
het komt maar 1 keer per jaar voor.
Laat maar gewoon joh.
leuk is dat toch?

Fijne kerst.