Zijn er ook mensen die niet gelovig zijn en toch een stalletje voor de sier zetten?

Iemand die katholiek of christelijk is zet wel met de kerst een heidens symbool in huis namelijk de kerstboom. Toen vroeg ik me af zijn er ook mensen die niet gelovig zijn en toch met de kerst een stalletje voor de sier zetten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Kerst
1.1K

Het beste antwoord

Wij hadden vroeger ook een kerststalletje, terwijl wij niet gelovig zijn. Waarom? Ik denk omdat kerst iets moois is, met een mooie sfeer en betekenis ofzo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

die zijn er vast en zeker. Dat spul ligt overal te koop en mensen versieren nu eenmaal hun his voor kerst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja ik ken toevallig zo iemand, ze vind dat zo mooi.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die zijn er,en ik kan mij er wat bij voorstellen.Een kerststal vindt ik zelf persoonlijk mooier dan een kerstboom.Een kerststal is in mooie naturel kleuren,stro..meest stenen beeldjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zeker wel. In Nederland hebben we ook geen kerstman met rendieren en toch zie je die ook overal om je heen. Dus waarom geen sfeervol kerststalletje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebeurt zeker, hier ook. Vind ik nou niet echt mooi maar het staat er toch terwijl we niet gelovig ofzo zijn;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die HFPK;

Hoewel RK opgevoed beschouw ik mezelf absoluut niet als een reliqieus mens. Toch zal ik eerder de kerstboom vergeten dan de stal; gewoon omdat het een symbool is van een mooi verhaal dat enorme grote invloed op onze geschiedenis heeft gehad en waar mensen nu nog altijd lering uit trekken en troost en hoop aan ontlenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zelf ben gelovig (protestants), maar we hebben wel een kerstboom elk jaar. Dit is meer uit traditie, alhoewel het inderdaad van oudsher een heidens gebruik was.
Maar nu is het meer voor de gezelligheid en sfeer en dat is prima wat mij betreft.

Een kerststal is meer iets voor de katholieken (waarom de protestanten dat over het algemeen niet hebben weet ik eigenlijk niet...). Ook niks op tegen hoor, want er zijn hele mooie bij! Zolang men er maar met eerbied mee omgaat, ook al zien velen het maar als een mooi en romantisch sprookje.

Voor mij is het kerstverhaal niet alleen maar een verhaaltje, ik zie het als iets dat echt gebeurd is!
Dat vind ik dus persoonlijk het allerbelangrijkst van Kerst en daarnaast de gezelligheid met onze kinderen en kleinkindertjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zullen er niet veel zijn maar ze zijn er wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker, mij oudste zus heeft dat ook.
Daar is niks mis mee.
Ze doet het voor de kinderen, die vinden dat leuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel veel mensen die niet gelovig zijn hebben een kerststalletje staan, hiet staat er ook één.
Ik ben opgegroeid in het katolieke Limburg al protestands meisje. Wij "mochten" geen kerststalletje, dat maakte ze bij vriendjes en vriendinnetjes extra mooi natuurlijk.
Heb al snel een stalletje gekocht toen ik het huis uit was, vond het gewoon veel meer 'kerst' dan de boom, die trouwens ook niet paste op mijn kleine kamer, dus ik zette jaarlijks een stalletje ipv een boom. Terwijl ik ondertussen niets meer heb met het geloof, blijft mijn stalletje staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet iedereen zet een stal neer.In mijn huis was het zeer gezellig met een rijtje huizen verlicht.De meesten die kwamen vonden het zeer origineel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Achter het kerstverhaal en het kerststalletje zit een mooie symboliek, ik kan me het voorstellen dat je het daarom neerzet....