Hoe laat jij je kinderen de kerst beleven?Hoe beleef je het kerst gevoel?

ik had ook al de vraag gesteld hoe je je kids sinterklaas laat beleven,dus nu het vervolg....
Ga je naar de nachtmis?vertel je de verhalen waarom het kerstmis is over jezus en god?of vier je het gewoon omdat het gezellig is en kadootjes onder de boom?Vier je dat met gezin of familie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Kerst
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het moet altijd gezellig zijn en vrede zijn niet alleen met kerst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ 1 want die vraag doet je stilstaan bij wat je doet met kerstvieringen en vooral ervaringen, nostalgische, sentimentele, bacchanale en terug serene feesten

Het beste antwoord

Het belangrijkste is om je kinderen te laten weten dat het de bedoeling is dat iedereen in vrede leeft, elkaar accepteren zoals ze zijn en dat samen zijn heel erg fijn is! Ga lekker SAMEN iets doen, winterefteling, kerstdiner of gewoon lekker naar familie toe. Laat natuurlijk ook even weten dat je erg veel van jouw kinderen houd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Boompie, eten, familie. Verder niet zo spannend. Sinterklaas besteden we veel meer aandacht aan. Veel leuker voor de kids.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt er helemaal aan wat je zelf wil. Trek je eigen plan, en zorg dat het voor de kinderen ook leuk is.
- Nachtmis: Te laat voor kinderen, veel kerken hebben om een uur of 19/20 een speciale mis voor kinderen.
- Verhalen over Jezus: Als je gelovig bent ken ze die waarschijnlijk al, anders kan je kijken voor een mooi verhaal erover(niet die uit de bijbel, die is niet zo boeiend) of een kinderbijbel met plaatjes.
- Gezellig met kado's: Let wel op dat de meeste kinderen met sinterklaas al kado's hebben gehad, en dat nu nog meer kado's een beetje veel is. Maar wat dacht je van familiespellen e.d. onder de kerstboom, heb je meteen iets om met z'n alle te doen.
- Vieren met gezin: Zorg voor een leuk kerstdiner, laat de kinderen zich speciaal voelen. Dus mooi gedekte tafel, nette kleren, en een 3 gangen menu. Voor het eten pas je het wel een beetje aan voor de kinderen(geen oesters o.i.d, ijs toe.), maar de belangrijkste regel is dat niemand iets hoeft te eten wat ze niet willen. Laat de kinderen ook meehelpen in de keuken, dat is voor hen extra leuk.
- Vieren met familie: Zorg dat het voor de kinderen leuk is, hoe en wat hangt er wel vanaf of er ook andere kinderen zijn. Voorbeelden: Zet in een aparte ruimte een kerstfilm op, voor bij een diner: een aparte tafel voor kinderen. Laat de kinderen met hapjes en drankjes rondgaan enz. Zorg dat ze iets te doen hebben, anders word het voor hen ook niet leuk.

Hoe en wat verschilt natuurlijk per leeftijd. Het belangrijkste is dat kinderen het leuk hebben. Dit doe je door dat ze zich speciaal voelen. Vraag ook af en toe aan je kinderen of ze het leuk vinden. Zeker bij familiefeesten enz. vergeten veel ouders dat omdat ze het 'zelf zo gezellig hebben'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behalve dat we een boom hebben staan en gaan gourmetten en een paar leuke kerst films kijken, maak ik er geen gedoe van.
Kadootjes zijn er hier alleen met Sinterklaas.
We vieren het met ons gezinnetje, oudste zoon moet werken 2de kerstdag, dus alles gaat gewoon door.
Het verhaal van Jezus kennen ze wel, ben zelf niet gelovig maar vind het wel belangrijk dat ze weten waarom er kerst gevierd wordt.
Ik heb zelf weinig 'kerst gevoel' dus kan het ook niet overbrengen. Mijn 'kerst gevoel': dat gevoel dat je gelukkig bent, dat als je om je heen kijkt naar je kinderen en dan helemaal warm wordt en dankbaar bent voor wat je hebt, kan net zo goed midden juni zijn of op een doordeweekse woensdag avond.
Mijn idee is dat 'dat' gevoel proberen op te roepen niet lukt, vandaar dat ik misschien zo weinig 'kerst gevoel' heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kernwoord : magisch. Dat betekent een euforistische stemming met een dosis kerstviering in de traditionele zin, kerstboom , geschenkjes met sentimentele inhoud,een sterk familiegevoel en toch het bewustzijn dat het niet overal vrede is. Daarom het kerstmaal sober en geen foie gras en geen kaviaar maar een gezonde keuken en als het kan een anoniem schenking aan die die het werkelijk nodig hebben om hen ook een magische kerst te bezorgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt er voor zorgen dat kinderen worden betrokken met de voorbereidingen op kerst. Bijvoorbeeld bij het optuigen van de kerstboom. Laat ze hun eigen creatie in de boom hangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vertel je kinderen dat de heldere lichtjes in de kerstboom die zo mooi stralen, dat zij ook zo kunnen worden.
Dat ze ook zo worden, als ze goed zijn voor anderen en liefde zullen geven.
Vier het met je kinderen, en nodig een eenzame oom of vader en moeder ook uit, zodat je zelf het voorbeeld kunt geven van dat stralende lichtje.