Kan er met kerst, zoals met sinterklaas ook de schoen gezet worden?

Mijn zoontje kwam van de week thuis met de mededeling dat iemand op school gezegd had dat je met kerst ook de schoen kunt zetten. Ik heb daar echter nog nooit van gehoord. Wie wel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Kerst
2.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel gekker moet het toch niet worden............
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Simme zoon!

Antwoorden (12)

In amerika is het een gewoonte om een sok aan de openhaard te hangen. Waarschijnlijk heeft hij dit opgevangen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan natuurlijk iedere dag je schoen zetten, of er ook war in zin is de vraag.
Mijn kinderen proberen het soms tussendoor ook even uit.
Kijken of er echt niks in zit!

Meestal als mensen aan cadeautjes doen met de kerst, dan leggen ze dat neer onder de kerstboom.
Om op kerstavond of op eerste kerstdag open te maken.

Toegevoegd na 55 seconden:
of idd een sok zoals de beantwoorder boven mij al
aan gaf.
Deze hangt men aan de openhaard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij stamt af van onze eigen Sinterklaas, die door de Nederlandse reizigers mee naar Amerika is genomen en daar verbasterd is tot Santa Claus. De kerstman is dus geen
traditioneel gebruik in Nederland en werd lang bevochten omdat wij al een kindervriend hadden met een witte baard.
Toch wordt er ook in Nederland wel kerst gevierd met cadeaus. Alleen legt 'de kerstman' deze onder de boom of in een sok aan de schoorsteenmantel in plaats van in je schoen.

Over de 'kerstsok':
Dichter bij Sinterklaas kan de Kerst niet komen! Het verhaal van de kerstsokken begint met het verhaal van Sint Nicolaas. Dit is het verhaal: Een berooide edelman heeft drie dochters en geen geld meer om ze een fatsoenlijke bruidsschat mee te geven. Voor personeel is er al helemaal geen geld en de dames moeten zelf het huis boenen en de was doen. Op een dag hebben ze de sokkenwas gedaan en ze hangen de sokken bij de haard om ze te laten drogen. Sint Nicolaas die voorbij kwam met enkele knechten had van dit zielige verhaal gehoord en laat één van zijn knechten enkele goudstukken in de sokken stoppen. De dames kunnen nu met een degelijke bruidsschat het huwelijk in. Sinterklaas werd in Amerika de Kerstman, de ‘sokken’ herinneren nog aan zijn Europese afkomst.

Misschien kun je je zoontje iets over deze geschiedenis vertellen en hem uitleggen dat er in verschillende landen de feesten op een verschillend tijdstip en op een verschillende manier gevierd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan wel degelijk... En dan vraag je aan je zoon of dat die iemand op school er dan ook wat in komt doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan beschadig je een teer kinderzieltje.
Voor mijn part zet je met Pasen je schoen. Of er wat in komt is natuurlijk een tweede.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Rowinda;

Natuurlijk mag je met kerst ook je schoen zetten, we leven in een vrij land. Maar niet bij de Sint gaan klagen dat er nix in zit, die is thuis alweer druk bezig voor volgend jaar. En op die Noordpoolneppert zou ik ook niet te veel rekenen, die heeft het veel te druk met al die Amerikaanse zweetsokken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, hier in Nederland is dit niet gebruikelijk.
In Duitsland, Oostenrijk en nog meer landen is de sok aan de schoorsteen wel bekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het kan wel maar hoe moet die kerstman met zijn dikke pens door de schoorsteen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hadden vroeger een lange slinger, met dagen tot kerst eraan, en dan zat er steeds in ieder sokje met een kerstmutsje een kleinigheidje. een zakje snoepjes, of een pennetje.
vooral leuk dat het allemaal bij elkaar pastte. de eerste dag een pen, 2e een potlood, daarna een gum, en zo had ik uit eindelijk een heel bureauset met alles er op en er aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afgezien van het feit dat de traditie schoen zetten bij het oerhollandse Sinterklaasfeest hoort vind ik dat je best je kinderen bij mag brengen dat ze al veel cadeautjes hebben gekregen van Sinterklaas en dat het wel hebberig is als je dan nog meer wilt hebben.
Ik heb mijn kinderen altijd verteld dat Sinterklaas het al druk genoeg heeft in Nederland, en dat daarom in andere landen de kerstman komt om al die kinderen die van Sinterklaas geen cadeautjes hebben gekregen een cadeautje te brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoals mijn voorgangers al zeiden is de sok
wel het meest bekende ,denk ik.
wat wij altijd doen is dit :
de kinderen mogen woensdags en zaterdags een bekertje melk en een koekje voor de kerstman onder de boom neerzetten.de volgende dag zal de melk en het koekje dan ook op zijn.
in plaats van deze lekkernij zal er een kadootje klaar liggen.die ze op kerstavond mogen open maken.
mijn kinderen zijn overgens 3jr en 8jr. ze wten dat ze moeten wachten tot kerstavond.ze mogen wel elke dag een chocolaatje uit de boom halen als soort van advent-kalender.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier heb ik zelf ook nog nooit van gehoord. Wel dat er een sok werd gehongen aan een openhaart maar niet dat er een schoen werd gezet. Ik vind schoen zetten meer een sinterklaas traditie en niet bepaald passen bij kerst. Maar dat is mijn mening