Wat is het verschil tussen White Tie en Black Tie?

En dan bedoel ik bij een gala-avond, wanneer is de dress-code Black Tie en wanneer White Tie, als dat niet duidelijk in de uitnodiging staat.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Kerst
5.7K

Het beste antwoord

Black tie: heren dragen een smoking, waarbij een wit smokingoverhemd, cumberband en zwarte vlinderdas horen, dames een korte óf lange avondjurk.

White tie: heren dragen een rokkostuum (met zo'n jasje met lange achterpanden), waarbij een wit vest en wit gesteven overhemd en een witte vlinderdas horen, dames uitsluitend een lange avondjurk, geen korte.

Als je het nog preciezer gaat bekijken zijn er ook nog allerlei regeltjes over decolletégrootte (groter bij white tie dan black tie), het soort knoopjes aan het vest van een rokkostuum (parelmoer), de schoenen voor de mannen (lak onder rok, glad zwart leer onder smoking) en de handschoenen van de dames (lang voor white tie, halflang voor black tie).

Maar daar zou ik me niet te veel zorgen over maken, geen mens kent álle regeltjes, dus wordt je er ook niet raar op aangekeken als je iets afwijkt. Eigenlijk is het verschil tussen deze dresscodes het belangrijkst voor de mannen: als je als enige in een rokkostuum verschijnt als de uitnodiging black tie vermeldt, zie je eruit als een soort pinguin.

Toegevoegd na 12 minuten:
Wat betreft het geval dat de dresscode niet duidelijk op de uitnodiging staat, maar er wel expliciet 'gala' staat: probeer indien mogelijk bij andere genodigden te informeren wat zijn dragen. Kan dat niet:

Voor de dames het best een lange avondjurk, die kan voor black en white tie.

Voor de heren liever een smoking dan een rok. Dan ben je niet erg overdressed als veel andere gasten in algemeen 'feestelijke' kleding zijn gekomen (teken van onbeschaving, maar komt voor bij onduidelijke dresscodes) en niet erg underdressed als er toch heren in rok bij zijn. Zelf een rokkostuum dragen zou ik afraden als je niet zeker weet of er anderen in rok komen: zie mijn opmerking over eruit zien als een pinguin. Een rok is toch al geen comfortabele kleding, als je je dan ook nog ongemakkelijk voelt omdat je zwaar overdressed bent, kan zoiets je avond verpesten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

White tie

Een lange feestelijke avondjurk met een groot décolleté en lange handschoenen. Rok of gala uniform voor heren.

Black tie

Een korte of lange avondjurk voor dames, eventueel een lange rok. Klein décolleté en halflange handschoenen. Voor heren een smoking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het niet duidelijk op de uitnodiging staat kun je het beste contact opnemen met de gastheer/gastvrouw van die avond. Er zit, zoals in de eerdere antwoorden omschreven een duidelijk verschil in kleding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschil is de kleur, de ene is wit en de andere is zwart...

Als het niet duidelijk op de uitnodiging staat, mag je zelfs No Tie verschijnen hoor... Moeten ze het er maar wel duidelijk bij zetten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de dresscode 'White Tie' wordt verwacht dat de mannen in rokkostuum gekleed zijn. Een officieel rokkostuum bestaat uit een rokjas, een zwarte pantalon, een wit overhemd met een gesteven wit piqué vest met opstaande boord en een witte strik. Dit is de meest formele dresscode en wordt alleen gedragen bij zeer officiële gelegenheden. Een rokkostuum is avondkleding en wordt nooit voor 18.00 uur gedragen behalve bij (staats-) begrafenissen of koninklijke onderscheidingen, promoties en in sommige kringen bij huwelijken.

Van de dames wordt verwacht dat zij een lange feestelijke avondjurk met een flink décolleté dragen. Ook de lange handschoenen mogen niet ontbreken. Voor de dames zijn de kledingvoorschriften minder streng, maar er wordt wel op gelet.

'Black Tie' is niets meer dan een smoking. Een smoking bestaat officieel uit een tweeledig zwart of gekleurd kostuum met glanzende revers, een geplisseerd overhemd en sokken in de kleur van het overhemd of het jasje. Op de broek zitten glanzende biezen langs de zijnaden. Daarnaast kunt u de smoking af maken met een zwarte vlinderdas en een witte pochet, dit is het doekje dat gevouwen in de borstzak van een colbert zit. Onder de smoking draagt u zwarte, gladde schoenen.

De dames mogen kiezen uit een lange of korte avondjurk, eventueel mag een lange rok ook. De handschoenen zijn halflang en het décolleté klein.