Waarom heb ik nog geen kerst gevoel?

Sinds een aantal jaar "overvalt" kerst me iedere keer weer. Ik heb zelfs mijn kerstboom eerder gezet dit jaar om dat gevoel te krijgen maar op de een of andere manier lukt het niet. Ik ben er gewoon nog niet aan toe. Ergens in mijn hoofd is het nog september maar het is volgende week al weer kerst.. Hoe krijg ik dat gevoel weer terug?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Kerst
4.7K

Antwoorden (11)

Er bestaat niet een kerstgevoel... Geloof je de reclamejongens (in films en zo) dan voel je dat wel...

Geloof je de EO en kijk je naar die programma´s van hen die het licht gezien hebben en nu plotseling gelovig geworden zijn, dan ervaar je dat...

En als je ervoor open staat kan je je rechterkuitchakra laten draaien, gewoon even oefenen en dan geloof je het en dan ervaar je het... is zeer simpel...

Toegevoegd na 1 minuut:
OMDAT HET NOG GEEN KERST IS, DAAROM...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien moet je door enkele versierde winkelstraten lopen waar kerstmuziek uit de luidsprekers schalt.Of misschien moet je naar een kerstmarkt gaan en warme wijn drinken.Thuis wat kerstmuziek opzetten?Als dat allemaal niet lukt doe je maar gewoon verder zoals je bezig bent want het feit dat je geen kerstgevoel hebt zal wel iets betekenen, het is nog tijd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel moeilijk is dat, heb het zelf ook wel gehad en dit jaar heb ik voor het eerst weer een beetje kerstgevoel.
Ik denk dat als je veel naar buiten gaat, dat dat in ieder geval al helpt. Je ziet overal in de buurt de kerstversieringen en het is steenkoud, dat zijn al 2 punten die met kerst te maken hebben. Ga eens naar een koopavond in de stad. Daar is alles ook zo mooi versierd!
Luister naar de radio, alleen maar kerstmuziek. Ga in je weekend naar een tuincentrum. Bezoek een kerstmarkt.

Dus confronteer jezelf zoveel mogelijk met kerst. Dan komt het misschien vanzelf. Het gevoel wat ik bij kerst heb is namelijk gezelligheid. En dat moet je zelf creëren.

Ik heb me erbij neergelegd dat ik dat kindse gevoel nooit meer krijg, maar dat het wel heel gezellig kan zijn en dat je wel enigzins het kerstgevoel kan hebben.
(Nou werk ik in de thuiszorg en help ik veel mensen met kerstbomen optuigen, misschien dat dat ook meehelpt aan het kerstgevoel?)

Veel succes ermee en beluister even de nieuwe kerstsingle van Cascada op http://www.clipjes.nl/clips/dance_trance/cascada/cascada-last_christmas.html

Als je hiervan niet in de kerststemming komt..... :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hou ouder je wordt, hoe sneller de tijd gaat lijkt het wel.
Ik heb het zo gedaan :
Ik ben een paar keer naar een tuincentrum geweest, en heb daar heerlijk op mijn gemak op een rustige dag
alles bekeken, de mooie kerstversieringen daar, kerstkaarten.... Vorige week was ik er weer en heb toen
wat spullen voor in huis gekocht, een mooie krans in de vorm van een hart, oase om zelf kerststukjes te maken,
een prachtige handgemaakte kaart met een duif erop voor een ernstig zieke vriendin, wat kerstkado's, een bos eucalyptus en een bosje takken met rode besjes. De eucalyptus geurt heerlijk in huis.
Ga eens wandelen in de koude weer, zet voordat je weggaat voor een keer de kachel lekker wat hoger,
en als je terug komt doe je alleen de kerstboom aan en
wat kaarsen in de woonkamer, kopje chocomelk oid,
lekker kerstmuziekje wat je leuk vindt opzetten,
et voilá daar heb je vast een klein beetje kerst gevoel!

Ik wens je warme kerstdagen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste.. hoe belangrijk vind je het om nu al in de kerstsfeer te zijn? Vind je het vervelend dat je 'overvallen' wordt door de plotselinge kerstdagen? Je zou het ook kunnen zien als een verrassing dat het ineens kerst is! Geniet van die 2 dagen, doe gezellige dingen.. dingen die je leuk vind om te doen met kerst..
Misschien werkt het wel een beetje averechts als je je richt op je gevoel (of het missen er van) voordat het kerst is.

Wat doe je allemaal graag met kerst? Laat ik mezelf even als voorbeeld nemen.. met kerst zijn we altijd met zn 4en. Mn ouders, mn vriend en ik. We kopen elkaar wat leuks voor onder de kerstboom, er heerst een gezellige sfeer, er worden lekkere dingen op tafel gezet, extra veel werk gemaakt van het eten, we gaan vaak gourmetten en er wordt ook vaak een gezelschapspel gespeeld. Natuurlijk mag de kerstcd niet ontbreken en worden er nog meer kaarsjes gebrand dan dat we normaal al doen in huis..
Dit is mijn beeld van kerst. Ik heb het momenteel erg druk met de laatste loodjes van school en daarom ben ik nog helemaal niet met kerst bezig. Ondanks het kerstboompje naast mn pc zit ik ook nog niet echt in de kerstsfeer. Maar ik verheug me wel op kerst! Als ik denk aan de 2 gezellige dagen die ons weer te wachten staan.. dan kijk ik daar echt naar uit! Wat DAT is voor mij belangrijk met kerst, veel belangrijker dan een kerstboom met lichtjes of een kerstliedje.

Ik hoop dat jij, door misschien iets anders te denken, weer uit kunt kijken naar de kerst. Denk niet 'oooh kerst is al bijna! ik ben nog helemaal niet in de stemming! Wat vliegt die tijd toch, wat gaat het toch hard! Want wat is die stemming dan voor jou? Kerstdagen zouden mooie en gezellige dagen moeten zijn waar je naar uit kunt kijken. Niet al in september, maar als je wakker wordt en je kunt denken 'hee, morgen is het kerst, dat is leuk!' dan is dat toch al prima?! Geniet van de kerstdagen, ik hoop dat het lukt. En denk niet teveel na over wat je zou moeten denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is net half december. Kerst is pas over een dikke anderhalve week.

Je wordt gek gemaakt door de commercie en zie hier; reeds in oktober zijn er de eerste kerstmarkten gepresenteerd.
Door deze "druk" kweek je (onbewust) de "kerstgevoel" verwachting; je wilt mee met de massa.
Maar waarschijnlijk (gelukkig) zegt je onderbewustzijn...Hé het is nog geen kerst dus hou je nog in.....

Je geeft min of meer zelf het antwoord al. Je bent er nog niet aan toe; ondanks de markten, commercie en boom die je al in huis hebt.
Wees niet bang; volgende week overvalt de kerst je weer en komt het vanzelf boven drijven.

Als het er tweede kerstdag nog niet is zou ik me echt zorgen gaan maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zet een kerst cd op. Misschien kom je dan in de sfeer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik lees je vraag en schiet in de lach...in mijn hoofd is het nog september (dat heb ik ook)haha...
Komt waarschijnlijk door het mooie weer wat er steeds geweest is en als je ouder wordt gaat de tijd veel sneller.
Voor dat je het weet is er weer een jaar voorbij.
Ik kan je daarom niet vertellen hoe je het kerstgevoel kunt krijgen,want ik heb zelf ook geen enkel idee...
Misschien als het morgen gaat sneeuwen..het nog vriest...er kerstkaarten door de bus rollen...dat dan....
dan....het kerstgevoel naar boven komt...
Ow...ik zal ook mijn Kerstmuts opzetten..wil je er ook een?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het verbaast me niets dat je nog geen kerstgevoel hebt, het is tenslotte helemaal geen kerstmis...
als je in kerst gelooft dan duurt het nog ruim een week...
... het is toch maar een idee...

korte dagen: ja, dat is duidelijk
lange nachten: ja, dat ook
kale bomen: ja, duidelijk zichtbaar
kouder weer: ja, vandaag in ieder geval wel
ijs in de sloten: vandaag zichtbaar...

maar kerst? verzonnen en gemaakt door mensen... allemaal verzinseltjes...

cynisch? ...ik????... nee hoor valt best mee....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het zelfde ieder jaar. Maar dit jaar wil ik er gek genoeg eigenlijk niet aan, aan de kerst. Ik heb nachtdienst gekregen en daar baal ik erg van. Juist de dagen dat je de warmte en liefde van je familie om je heen wilt voelen lig ik de hele dag te snurken. Maar misschien had ik dan inderdaad een ander vak moeten kiezen. Mij helpt het vaak om de vrolijke kerst muziek op de radio te horen, kerst bakjes maken en misschien helpt de sneeuw die nu voorspeld is.
Fijne kerstdagen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me prachtig om zo ook de sfeer mee te maken hoor , zo heeft ieder land zijn gewoontes toch ? Heb daar geen moeite mee hoor , en natuurlijk als je in Nederland woont doe je gewoon mee toch. geniet maar lekker hoor , en al dat licht moet je je wel lekker bij voelen, groetjes babyfaced...