Is Coca-Cola verantwoordelijk voor de huidige vorm en kleur van de kleding van de Kerstman?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De kleur van het kostuum was in veel gevallen al rood, al kwamen ook wit en bruin veel voor. En het leek ook meer op de lange tabberd / mantel zoals Sinterklaas die nog altijd draagt. Vergelijk het maar met onze sinterklaar (bijna altijd rood) die in andere landen war Sinterklaas gevierd wordt ook nog wel eens een witte mantel om heeft. Maar de stereotype kerstman zoals we die nu kennen, de dikke man met de rode wangen, met het tweedelige kostuum, is inderdaad een oorspronkelijk ontwerp van (of : in opdracht van) Coca Cola. Blijkbaar sprak hij de mensen meer aan dan de wat spichtige, ook wat knorrige oude man in de lange jas. En wat mensen leuk vinden,. daar zie je nu eenmaal meer van. Zo gaat dat in een wereld die gerund wordt door de commercie.

In 1931 liet Coca-Cola een advertentie ontwerpen door de Zweedse kunstenaar Haddon Sundblom waarop twee kinderen flessen cola aan de Kerstman geven. Deze en navolgende reclamecampagnes, met name die van in de jaren dertig, gaven de figuur zijn huidige grote bekendheid. Ze ontwierpen hem dus niet, dat was een langzaam proces, maar de bekendheid die eraan gegeven werd, kwam wel van coca-cola

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kerstman

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100