Waarom vieren wij in Nederland 2 kerstdagen en in andere landen niet?

In Nederland vieren we 1e en 2e kerstdag. Volgens mij is dit één van de weinige landen die dit doen.
Of zijn er meer?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Kerst
39.2K
virgo001
5 jaar geleden
catalonië heeft ook 2e kerstdag

Het beste antwoord

Vroeger had men geen vrije dagen. Alleen de Christelijke dagen had men vrij af. Om toch extra vrije tijd te geven zijn er de tweede feestdagen ontstaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik weet dat ze in Spanje alleen eerste Kerstdag (en Pasen, en Pinkesteren) vieren. In Cataluña kennen ze wel tweede kerstdag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verworven recht, om de arbeiders een extraatje te geven.

In Duitsland viert men ook twee kerstdagen, maar daar viert men de 24e als hoofdfeestdag, en de 25e ook zo'n beetje.
14 jaar geleden
Tijdens een officiële kerkvergadering, in Mainz, besloot de katholieke kerk in 813 dat het echte kerstfeest vier dagen moest duren. Werken op kerstavond of op een van de kerstdagen bracht ongeluk: dat mocht dus niet. Het verbod gold niet voor werk dat echt gedaan moest worden. Zo mochten boeren bijvoorbeeld wel hun dieren verzorgen.

De eerste kerstdag was vooral een gezellig, huiselijk feest. Tweede kerstdag was al uitbundiger. Het heette ook wel de Grote Paardendag. Boeren galoppeerden op hun paarden rond, om die voor de rest van het jaar tegen ziekte te beschermen.

Op derde kerstdag werd de apostel Johannes herdacht, de heilige van de vriendschap. En vierde kerstdag was een echt kinderfeest: kinderen werden een dag de baas.

Maar van die vrije kerstdagen werd steeds meer afgesnoept. Eerst verdween de vierde kerstdag, en in 1773 schrapte Nederland ook de derde kerstdag. Tegenwoordig zijn de overgebleven twee kerstdagen niet alleen kerkelijke feestdagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In West-Europa wordt 25 december als Eerste Kerstdag en 26 december als Tweede Kerstdag beschouwd.

In Nederland word zelfs 27 decmeber als 3de kerstdag beschouwd alleen is dat niet officieel,en een ding van winkeliers om acties te doen op 3de kerstdag dus das meer commercieel.

Amerika
25 december Kerstmis

Tweede kerstdag (26 december) is in de VS geen feestdag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk eens op een lijstje "feestdagen" van andere landen in Europa, dan zal het je opvallen dat Nederland vrij onderaan staat. Uit mijn hoofd is Italie koploper. In mijn tijd bij een bedrijf dat veel contact had met Italie leek het wel alsof ze elke week wel een feestdag hadden.

Kortom: Als ze 2e kerstdag ook nog eens afpakken, dan houden we maar erg weinig over (alhoewel de kerstdag dit jaar weer eens heel comfortabel op zaterdag valt).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Rissie010;

In Groot Brittannië vieren ze op 26 december Boxing Day; de dag dat de kerstkadootjes worden uitgepakt. Toch ook een soort Tweede Kerstdag dus.