Wat heeft de kerstman te maken met de geboorte van Jezus?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kerst
5.6K

Antwoorden (4)

Helemaal niks, de kerstman is eigenlijk puur comercieel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fout. De kerstman is sint Nicolaas (Santa Claus) beschermheilige van de kinderen.
De kerstman hoort als cadeau-brenger bij de kerst tijd. Tijdens kerst vieren we de geboorte van Jesus. Dat is de link: Ze komen op hetzelfde tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Amerikaanse kerstman, Santa Claus,is de laatste jaren in Europa steeds populairder geworden.
De benaming Santa Claus is waarschijnlijk gebaseerd op de Nederlandse naam Sinterklaas, wat een verbastering is van Sint-Nicolaas, de aartsbisschop van Myra in Klein-Azië (nu Turkije).
Volgens The Christmas Encyclopedia is „vrijwel alles wat over Sint-Nicolaas geschreven is, gebaseerd op legenden”. Zowel in historisch als in Bijbels opzicht heeft de kerstman geen enkele overeenkomst met Jezus Christus.

Wat de Bijbel zegt: „Nu gij daarom onwaarheid hebt weggedaan, spreekt waarheid, een ieder van u met zijn naaste” (Efeziërs 4:25).
Degenen die ons het meest na staan, zijn onze familieleden. De Bijbel zegt ook dat het belangrijk is ’waarheid lief te hebben’ en ’de waarheid te spreken in ons hart’.

Het lijkt misschien onschuldig en grappig om kinderen te vertellen dat de kerstman met Kerstmis cadeautjes komt brengen, maar is het juist en verstandig om kleine kinderen voor de gek te houden, ook al is het goedbedoeld?
Vindt u het niet ironisch dat een gelegenheid die bedoeld zou zijn om Jezus te eren, aangegrepen wordt om kleine kinderen te bedriegen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"De benaming Santa Claus is waarschijnlijk gebaseerd op de Nederlandse naam Sinterklaas, wat een verbastering is van Sint-Nicolaas, de aartsbisschop van Myra in Klein-Azië (nu Turkije).
Volgens The Christmas Encyclopedia is „vrijwel alles wat over Sint-Nicolaas geschreven is, gebaseerd op legenden”. Zowel in historisch als in Bijbels opzicht heeft de kerstman geen enkele overeenkomst met Jezus Christus." Mee eens, zie ook : http://www.quiro.nl/nl_NL/vraag/Wat_is_het_verschil_tussen_sinterklaas_en_de_kerstman?.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Santa Claus, sinterklaas / sint Nicolaas is naast beschermheilige voor de zeelieden ook de beschermheilige voor kinderen.

Dan is de link toch wel erg snel gelegd.

Volgens overleveringen was Jezus bij zijn geboorte een kind dat in een voederbak paste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste mensen zijn bij hun geboorte een kind, ik ken zelf geen uitzonderingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste goden worden niet als kind in een voederbak gelegd....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mendelson Ik ook niet, het is ook daarom dat ook de kerstman de beschermheilige van Jezus is. @yellowflag75 Naar wat ik geleerd en gelezen heb is Jezus geen God maar een zoon van God.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nope, Jezus is God én mens tegelijkertijd. Hij is én de Vader, én de Zoon (en de Heilige Geest, vandaar de heilige drievuldigheid)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag ik me toch af tegen wie hij sprak in de hof der olijven toen de apostelen lagen te slapen, het was niet de duivel dat weet ik zeker. Overigens wordt er gesproken van de heilige drieeenheid: De Vader (God) De zoon (Jezus Christus) en de Heilige Geest.