Wat is een 'normale' tijdstip in Nederland om de kerstcadeaus te openen?

Bij ons thuis is het traditie om dit om 24:00 te doen, maar van anderen hoor ik dat het bij hen veel eerder gebeurt. Wat is de 'algemene ongeschreven regel' ;D?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Daar zijn geen richtlijnen voor. Gewoon, wanneer het je schikt!

Bij ons in de familie is de gewoonte op eerste kerstdag na het ontbijt.

Daar is geen regel voor, in elk huis gebeurt dat anders, áls er al kerstcadeaus liggen. Bij ons was het altijd 1e Kerstdag na het uitgebreide ontbijt.

Geen, want van oudsher geeft men in Nederland elkaar cadeautjes met St. Nicolaas, en niet met Kerst. Met Kerst geschenken geven doet men hier pas sinds je dat veel op tv ziet van de amerikanen, en de middenstand er hier te lande flink op heeft ingehaakt ;-) Ik ben 53 en toen ik kind was gaf niemand een cadeautje met kerst. Op tv zagen we toen ook nog geen Amerikaanse films en shows. Tv was er alleen op woensdagmiddag, op zaterdagmiddag, en 's avonds tot een uur of 12. Kinderen keken naar (vaak nog zwart/wit) series zoals Swiebertje, Ja Zuster nee Zuster, Ivanhoe (met Rutger Hauer) en Axel Nord en het Zingende Straalkacheltje (spannend!). Ook had je tv vanaf het REM-eiland, illegaal denk ik, o.a. Ed het Sprekende Paard. Dat was wel uit USA, maar dat gaf niet :-D Mijn kinderen (24 en 28 jaar oud nu) kregen voor de lol een knuffelbeestje of zoiets onder de kerstboom, gewoon omdat ik dat leuk vond om te doen. Kerst vieren zoals men dat in Amerika doet gebeurt hier pas sinds enkele decennia, zelfs korter dan 20 jaar denk ik. En echt gebruikelijk is het nog lang niet... Ik ken meer mensen die het niet doen, dan wel!

Bij ons was dit eerste kerstdag na het kerst ontbijt in de pyjama's haha. Het is denk ik overal anders, dus kun je niet echt zeggen van een algemene ongeschreven regel..

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100