Wat is een 'normale' tijdstip in Nederland om de kerstcadeaus te openen?

Bij ons thuis is het traditie om dit om 24:00 te doen, maar van anderen hoor ik dat het bij hen veel eerder gebeurt. Wat is de 'algemene ongeschreven regel' ;D?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kerst
24K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen, want van oudsher geeft men in Nederland elkaar cadeautjes met St. Nicolaas, en niet met Kerst. Met Kerst geschenken geven doet men hier pas sinds je dat veel op tv ziet van de amerikanen, en de middenstand er hier te lande flink op heeft ingehaakt ;-) Ik ben 53 en toen ik kind was gaf niemand een cadeautje met kerst. Op tv zagen we toen ook nog geen Amerikaanse films en shows. Tv was er alleen op woensdagmiddag, op zaterdagmiddag, en 's avonds tot een uur of 12. Kinderen keken naar (vaak nog zwart/wit) series zoals Swiebertje, Ja Zuster nee Zuster, Ivanhoe (met Rutger Hauer) en Axel Nord en het Zingende Straalkacheltje (spannend!). Ook had je tv vanaf het REM-eiland, illegaal denk ik, o.a. Ed het Sprekende Paard. Dat was wel uit USA, maar dat gaf niet :-D Mijn kinderen (24 en 28 jaar oud nu) kregen voor de lol een knuffelbeestje of zoiets onder de kerstboom, gewoon omdat ik dat leuk vond om te doen. Kerst vieren zoals men dat in Amerika doet gebeurt hier pas sinds enkele decennia, zelfs korter dan 20 jaar denk ik. En echt gebruikelijk is het nog lang niet... Ik ken meer mensen die het niet doen, dan wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mendy, als ik kon zou ik je een plusje geven. Hier is geen tijdstip voor te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen idee x; Wilde het ook nog eens als beste antwoord aanklikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij ons in de familie is de gewoonte op eerste kerstdag na het ontbijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ach de "alwetendheid" der moderators
Als een vraag inventariserend gesteld wordt mag je daar niet op die manier op antwoorden. Kwestie van punt, komma etc....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja en toen was Mendy weg. Ik vind dat jammer. Mendy, fijne kerstdagen voor jou, en trek het je niet aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was dat Mendy? Ik vind het een mooi antwoord.

Het beste antwoord

Daar zijn geen richtlijnen voor. Gewoon, wanneer het je schikt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat wordt het meeste gedaan? Dat vraag ik mij namelijk af. Altijd 24.00 bij ons geweest, zelfs toen ik klein was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hadden een gezellig kerstontbijt, maar ook bij ons: Geen cadeaus! De cadeaus kwamen met Sinterklaas....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan ben je vast nog heel erg jong, want toen mijn kinderen klein waren (nu 24 en 28) gaf niemand nog cadeautjes met kerst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja ast... maar de moderators hier zijn vast ook heel erg jong, want mijn antwoord is nu een reactie geworden... :-( Korter dan 20 jaar kan ik echt geen traditie noemen, en dat mag je de jeugd toch wel uitleggen???

Andere antwoorden (2)

Daar is geen regel voor, in elk huis gebeurt dat anders, áls er al kerstcadeaus liggen.
Bij ons was het altijd 1e Kerstdag na het uitgebreide ontbijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij ons was dit eerste kerstdag na het kerst ontbijt in de pyjama's haha. Het is denk ik overal anders, dus kun je niet echt zeggen van een algemene ongeschreven regel..