Zijn er studies die aangeven hoeveel mensen in Nederland helemaal niets aan kerst doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Kerst
1.8K

Het beste antwoord

Nederlanders vieren volop kerst; negen op de tien Nederlanders geeft aan wat aan Kerstmis te gaan doen. Dit blijkt uit een onderzoek dat onderzoeksbureau De Vos & Jansen uitvoerde onder 376 Nederlanders tussen de 18 en 65 jaar oud.

Volgens het onderzoek geven de meeste Nederlanders (76%) aan kerst met familie en/of vrienden te vieren. De meeste Nederlanders (91%) geven dan ook aan dat samenzijn nu juist is waar kerst om draait. Kerst betekent daarnaast voor 57 procent van de Nederlanders dat het huis versierd wordt en dat er veel lekker eten op tafel staat (46%). Wat hier opvalt, is dat duidelijk meer mannen (52%) dan vrouwen (40%) aangeven dat kerst ‘veel lekker eten’ voor hen betekent. Vrouwen daarentegen, zijn juist meer van het huis versieren. 82 Procent van de vrouwen geeft aan dit te doen met kerst, tegenover 61% van de mannen.

De kerstboom krijgt verder bij 76 procent van de Nederlanders een plaatsje in huis. Men vindt dit gezellig, en het zou simpelweg bij kerst horen. De 15 procent van de Nederlanders dat aangeeft geen kerstboom te plaatsen, geeft aan geen plek of zin te hebben of dit niet te doen vanwege huisdieren. Van de mensen die een kerstboom plaatsen, plaatst 37 procent daarnaast een kerststalletje. Dit blijkt echter vooral het geval bij de leeftijdsgroep van 50-65 jaar (48%). Van de Nederlanders onder de 50 zet maar een derde een kerststalletje neer.

Over het feit dat Kerstmis dit jaar in het weekend valt, zijn de meningen verdeeld. Hoewel de meeste Nederlanders (56%) aangeven dit niet erg te vinden, vindt 45 procent het toch wel jammer. Opvallend meer 50-65 jarigen (68%), dan 18-29 jarigen (52%) en 30-49 jarigen (48%) vinden het niet zo erg.