waarom hebben we een kerst boom en waarom hangen we die vol met kerst ballen en kaarsjes?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Kerst
3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kaarsjes, is geen aanrader.

Het beste antwoord

John Mosley, die het boek The Christmas Star schreef: „’De vroege kerkleiders vierden Kerstmis in december niet specifiek om de geboorte van Christus te vieren’, zei Mosley. ’Het was hun manier om aandacht te besteden
aan de winterzonnewende’, het keerpunt van de winter, het moment waarop de zon niet verder naar het zuiden gaat maar zich weer in noordelijke richting begeeft en nieuw licht brengt.
Bewijzen hiervan zijn te zien in de kerstsymbolen, zei Mosley. Het opvallendst is het gebruik van groene vegetatie, die leven symboliseert in een tijd van duisternis en kou. ’De meest in het oog springende vorm van groene vegetatie is de kerstboom’, zei hij. ’En de Noordeuropeanen vierden de zonnewende in het woud; zij aanbaden bomen. De kerstboom grijpt dus in werkelijkheid terug op de bomenaanbidding in prehistorische tijden.’
Ook zei Mosley: ’Wat hangt men in de boom? Lichtjes. Licht doet denken aan de Zon en is een symbool van de Zon. Het symboliseert de wedergeboorte van de Zon en de terugkeer van het licht na de zonnewende. De voornaamste dingen waarmee zonnewendevieringen overal gepaard gaan, zijn licht en groene vegetatie.
De 25ste dec., voegde hij eraan toe, ’was ook de oorspronkelijke datum van de winterzonnewende, en veel van de dingen die wij nu doen, en waarvan wij denken dat ze betrekkelijk moderne kerstgebruiken zijn, vinden hun oorsprong in werkelijkheid in de zonnewendevieringen’.”
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het heeft te maken met midwinterfeesten. In de loop van de jaren is het geevolueerd tot wat we nu doen met de boom. Zo gaan die dingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Germanen versierden de winterse
zonnewende tijdens het midwinter feest
ze versierde toen al dennenbomen.
veder is er ook nog een legende over Bonifatus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De naaldboom is in de 16de eeuw door maarten Luther verklaard tot symbool van de geboorte van jezus. het werd een vruchtbaarheidssymbool.
De kerstboom herinnert aan de boom in het paradijs en de kerstboomballen aan de vruchten waarvan Adam en Eva aten. De boom heeft verder niets te maken met de geboorte van Jezus.
De boom stond eerst alleen nog in de kerken, maar eind negentiende eeuw haalde men de boom de huiskamer binnen.
De kerstboom is waarschijnlijk door Duitse banketbakkers
Nederland binnengehaald. De Duitser haalden, in tegenstelling tot de Nederlanders, voor de negentiende eeuw al kerstbomen hun huis binnen.
De kerststal kreeg echter de ereplaats bij de katholieken.
In het Vaticaan staat dan ook pas sinds 1982 een kerstboom. Vanwege hun beeldenverbod waren er in de huizen van protestanten geen kerststallen te vinden, hier waren de bomen dan weer een succes.

Toegevoegd na 24 minuten:
Voordat rijke mensen in de 19de eeuw kerstballen in hun boom gingen hangen, versierden ze hem met papieren slingers en geknipte papieren figuurtjes. De orsprong van de kerstbal lijkt op de heksenbal. Vroeger werden er zilveren glazen ballen aan de lamp in huis gehangen. men geloofde dat heksen geen spiegelbeeld hadden en zo kon men zien of iemand die erlangs liep een heks was. Vooral in Oost Europa was een glasblazerij die kerstballen blies en hier werden dan ook steeds meer bomen met glazen ballen versierd ipv appels, noten en koekjes. Daarom werden er kaarsjes in gezet om te kunnen zien of er heksen in huis waren en de versieringen goed te kunnen zien. de huizen waren toen nog niet zo sterk verlicht.
13 jaar geleden
volgens mij heeft dat iets te maken met de germanen, (of een andere groep) die zo de geesten verjaagde met die glinsters