Hoe verhoudt het Kerstfeest zich inhoudelijk tot het Oud-Germaanse Yoelfeest?Wie kan dit specifiek uitleggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Kerst
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooie vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thx!

Het beste antwoord

het yoelfeest of Joelfeest heeft wel raakvlakken met het kerstfeest. in hoeverre het Germaanse joelfeest het kerstfeest ook daadwerkelijk heeft beïnvloed of andersom kunnen we niet met zekerheid zeggen hoewel het christendom wel een aantal gebruiken uit de Germaanse cultuur heeft overgenomen.
Wel kan er een parallel getrokken worden. Bij het joelfeest bijvoorbeeld vierde ze het terugkeren van de zon als overwinnaar van het duister (de winter)
Bij het kerstfeest waarbij de geboorte van Jezus wordt gevierd het “licht” wat ter wereld komt in de duistere zondige wereld overwint.
Beiden keren overwint het licht de duisternis en de kwade machten zowel bij het joelfeest als bij het kerstfeest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

het beste antwoord vind je op deze site; http://nl.wikipedia.org/wiki/Zonnewende, beter kan ik hetzelf niet uitleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oude volken dachten dat bepaalde altijdgroene planten zoals de maretak en de hulst grote magische krachten hadden. Zij versierden hun huizen hiermee om boze geesten en heksen af te schrikken. Uit deze praktijk zijn de kerstdecoraties ontstaan.