waarom tuigen we met kerst n dennenboom op.

ik zie de overeen komst van de dennenboom niet met kerst en dan vooral het versieren ervan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Kerst
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is geen dennenboom, het is een spar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry n spar...

Het beste antwoord

De optuigen van de boom was om overleden geliefden weer terug naar huis te lijden.
dit is een oud heidense manier
sterker deze boom stond vroeger op een centraal plek in de dorp of centrum.
elke inwoner gaf denne appels lintjes appels en andere dergelijke versiersels om de gemeenschappelijke boom te sieren

de boom was niet om geesten te weren
daar is de hulst voor die men met mirre langs deuren en ramen maakte.
vandaar de hulsen kransen aan deuren!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

omdat ze het vroeger deden om geesten weg te houden en nu is het omdat we het mooi vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is 't een sparreboom
Ergens gehoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kerstboom grijpt terug op de bomenaanbidding in prehistorische tijden.
Lichtjes. Licht doet denken aan de Zon en is een symbool van de Zon. Het symboliseert de wedergeboorte van de Zon en de terugkeer van het licht na de zonnewende.
De voornaamste dingen waarmee zonnewendevieringen overal gepaard gaan, zijn licht en groene vegetatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De precieze reden weet ik niet maar het ging er vroeger om dat ze iets zochten wat van onder breed was en naarboven spits toeliep .
En dan gingen bepaald signalen van de grond naar boven toe .
En daar was de denneboom uiters geschikt voor dan .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet het ook niet.
ik ben eenmaal niet zo van de kerst, ook nooit geweest. m,n vrouw trekt elke kerst weer alles van zolder, maar waarom een boom versieren??????, schiet mij maar lek, en als je het zomers zou doen, verklaren ze je voor gek.
het is niet negatief bedoeld voor degenen die er dol op zijn, maar persoonlijk zie ik daar het nut niet van in.