Waarom kan helium en lucht niet samen in een ballon?

Voor een gender reveal party wil ik een prikballon laten maken bij een feestwinkel. Kortgeleden heb ik gebeld om te vragen of zij een zwarte ballon met helium willen vullen, die zij met kleine ballonetjes vullen met lucht en confetti. Nu geven zij aan dat zij alleen een zwarte helium (hoofdballon) kunnen vullen waarin de kleine ballonetjes ook met helium moeten zijn of alleen een zwarte ballon met lucht kunnen vullen waarin de ballonetjes ook met lucht moeten zijn.

Nu vraag ik me af waarom, kunnen jullie dat uitleggen?

3 jaar geleden
7.2K

Antwoorden (2)

Helium en lucht kunnen best samen in een ballon. Helium reageert nergens mee dus dat zal het probleem niet zijn.

Ik denk dat het probleem ligt in hun manier van werken ligt. Als zij hun producten ook inkopen, hebben ze zich te houden aan de voorschriften van hun leverancier.

Mochten ze dit wel zelf maken, kan het zijn dat ze altijd maar 1 gascilinder tegelijk kunnen aansluiten. Dan is het extra werk om voor 1 klant de zaak af te koppelen halverwege een order (tuurlijk denk ik dat als je het goed in plant dat het geen probleem hoeft te zijn, maar wellicht ervaart dat bedrijf het anders).

Chemisch gezien zie ik echter geen probleem om de gewenste combinatie te maken. Ik denk dat het een logistiek probleem is.
3 jaar geleden
Voor wat betreft veiligheid is het niet uit te leggen. Helium is een inert edelgas en kan hooguit verstikkend werken als je er te gek mee doet (rare geintjes met piepstemmetjes e.d.). Verder is Helium veel lichter dan lucht en geeft zo de ballonnen hun opwaartse beweging (vandaag "lucht"ballon).
Lucht in ballonnen kan ook geen kwaad, zelfs niet als het gemengd d zou zijn met helium. Echter gaat het zwevende effect volledig weg; een ballon met lucht zal immers niet vliegen terwijl een heliumballon dat wel doet.
Het bedrijf zal zijn naam hoog houden met de extreme effecten van helium, knallen (lucht) en confetti. De prijs van helium is veel hoger dan van geperste lucht, terwijl mengen met lucht het heliumeffect volledig weg gaat. Geen goede reclame dus.