Heeft nederland ooit de olympische (winter)spelen gewonnen?

Met de medaillespiegel.
En wat wint het land dan? Vooral de eer of nog iets anders?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Sport
1.3K

Antwoorden (2)

Nee, Nederland heeft nooit de spelen 'gewonnen'. Dat kan ook niet, we hebben altijd erg weinig deelnemers. En het is inderdaad hooguit een eer, meer niet. Het gaat altijd om de individuele sporter of ploeg, niet om het land.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het medailleklassement zoals dat door het IOC wordt opgesteld heeft geen officiële status maar een informatief karakter. Het is ook niet mogelijk om de Olympische Spelen te winnen, ook al sta je als land bovenaan het klassement. Nederland heeft de Spelen nog nooit bovenaan het klassement afgesloten. Wel eindigt Nederland de laatste keren vaak hoog in het klassement van de Winterspelen omdat er veel medailles worden gewonnen bij het schaatsen.