Wat moet je doen om duels te winnen?

Ik ben een voetballer en dit seizoen doe ik dat bij de u21. Ik ben een kleine en niet zo'n sterke voetballer. Als ik dan moet een duel aangaan verlies ik deze altijd. Als ik een duw krijg vlieg ik helemaal weg, al ik een duw wil geven blijft mijn tegenstander gewoon altijd staan. Of ik wil een bal die bijna buiten is afschermen. Dan krijg ik 1 simpel duwtje en zijn ze er mee weg en scoren ze. In een sprint kan ik ook nooit iemand van de bal zetten met een duw. Is er iemand die weet wat ik best doe. Ik ga nu ook niet gaan fitnessen maar misschien oefeningen voor thuis of is er een bepaalde techniek nodig? Ik weet het niet maar jullie misschien wel!

Toegevoegd na 7 minuten:
Vaak heb ik ook dat als eer een grote tege speler of iemand die er sterk uitziet, dat ik bang ben van die persoon. Ik trek dan mijn been terug. Durf nie in duel gaan. De trainer heeft mij er ook al eens over aangesproken dat ik wat agressiever moet zijn. Maar dan niet in de zin van iemand willen pijn doen maar gewoon stevig in duel gaan en die man opzij zetten. Is er hier ook iet aan te oefenen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Voetbal
7K
dudemeister
6 jaar geleden
Wie niet sterk is moet slim zijn, let eens op die snelle vlo van die club uit Spanje, hoe heet ie ook alweer. Oja Messi.
Korte runs, snelle bewegingen, versnellingen. Daardoor heel moeilijk van de bal te krijgen.
Ik weet nog vroeger van een Italiaanse voetballer Altobelli. Die reageerde precies op zijn tegenstander, stapte die in, hoppa snelle move en er langs. Man in zijn rug, duwtje hup vrije trap en dan op een slimme plek natuuriljk. Ook al ben je klein je kunt toch je lichaam ertussen zetten. Je krijgt een duw, je valt en je behoudt balbezit. Laat je tegenstander niet te dicht bij je komen als je bv op hem afloopt zodat je langs hem kan glippen. Kijk anders naar voetbalbeelden op YT of de wedstrijden van je favo club. Let op spelers die op jouw positie spelen. Ronald Koeman; traag als dikke stroop maar wat kon hij de wedstrijden 'lezen' Positiespel is belangrijk, zorg tijdens je spel dat je zicht op de bal houdt als je teamgenoot hem heeft, doe een stap naar voren of naar achteren ( schuif een denkbeeldige lijn op ) zodat die bal altijd naar jou kan. succes jongen

Antwoorden (3)

Ik zou als ik jou was naar de sportschool gaan, en beginnen met krachttrainingen. Zorg ervoor dat je sterker bent, en daardoor is het ook makkelijker om je evenwicht te behouden en eventueel een schouderduw terug uit te delen. Je lichaam is het meest essenstiele onderdeel van het winnen van een duel. Zolang jij niet iets sterker gebouwd bent, zul je moeilijker duels winnen. Een duel is niets meer dan een fysieke 'duel'.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Tijdens een sprint is het voor jou misschien ook handiger om je op de bal te focussen, dan op de speler. Dit kan je doen door de bal weg te tikken, of van achter 'terug' te trekken. Een speler komt niet ver zonder bal, dus wees slim in je keuze ;)
Iets door je knieën zakken als je het duel aangaat. Op die manier sta je steviger. Ga een duel open en met vertrouwen aan. Probeer sneller bij de bal te zijn dan de tegenstander, dan heb je altijd een voorsprong.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Denk aan Johan Cruyff, deze was klein en licht.
Hij won door snelheid en techniek. Talent! laten we zijn talent niet vergeten, maar ook tactiek.
Kijk eens naar beelden van hem en zie hoe hij het klaarspeelde om de tegenstander voor te zijn en bv over uitgestrekte benen heen te springen. Aanvallen te ontwijken. Juist doordat je lichter bent is dat een voordeel.

Zelf iets meer body krijgen is ook geen overbodige luxe, maar er blijft natuurlijk altijd verschil tussen spelers, niet iedereen is even lang en/of groot gebouwd.