Hoe krijg je mensen zo ver dat ze bewuster boodschappen doen en er minder op de afvalberg verdwijnt.

Vanmorgen zag ik een programma op TV hoeveel producten er wordt doorgedraaid in de supermarken. Producten zoals b.v. hammen worden al 2 weken voor uiterste verkoopdatum uit de schappen gehaald. Bergen groente en fruit, ongelooflijk veel brood omdat mensen om 18.00 uur nog steeds dat speciale broodje willen hebben.

Uiteindelijk wordt er zoveel weggegooid in winkels en bij mensen thuis vanwege ons fijne neusje en verwende tongetje dat de hongerige rest van de wereldbevolking 3 x genoeg eten zou hebben.
Het is toch beschamend?

Toegevoegd na 6 dagen:
Iedereen heel hartelijk bedankt voor het reageren op mijn vraag. Wat het beste antwoord is is moeilijk maar ik hoop dat het tot een beetje meer bewustwording heeft geleid.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Door mensen voor te lichten. Veel mensen weten gewoon niet dat er zo veel voedsel doorgedraaid word. Het tv programma dat jij hebt gezien, is dus een goede methode.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je reactie,
wij komen veel in 3e wereldlanden en dan zie je het van de andere kant, dat mensen in vuilnisbakken rondstruinen om wat eetbaars. Er wordt dan echt niet op een houdbaarheidsdatum gelet hoor.
het is iets wat mij persoonlijk erg raakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord Loekie, je was eerlijk eerst. ze waren allemaal goed

Andere antwoorden (5)

50 % van alles wat weggegooid wordt, wordt al weggegooid voordat het in de winkel komt, dit door de belachelijke eisen die er gesteld worden, een ietwat misvormde komkommer, een te rechte banaan mogen niet in de winkiel liggen. Dat oplossen scheelt al de helft.

Dit samen met alles uit de supermarkt wat niet meer verkocht mag worden vanwege de ` tenminste houdbaar tot` datum is verweg de grootste berg.

Ik denk dat veel mensen bewust omgaan met eten en niet snel iets weggooien.

Ik denk dan ook dat de oplossing niet zozeer ligt bij de consument maar bij de politiek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit de reportage bleek dat een onderzoek heeft uitgewezen dat 20% van wat men dagelijks koopt weer wordt weggegooid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is erg veel, maar zal best kloppen, ik ben nog opgevoed door mensen die de hongerwinter bewust hebben mee gemaakt, misschien dat dit ervoor zorgt dat ik zelf zelden iets weggooi.
Ik zag gister bij Pauw en Witteman ook een item hierover en waar ik vooral van schrok was dat er al zoveel niet eens in de winkel komt, alsof een misvormde komkommer anders smaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zo kan je alles terug brengen naar opvoeding. Wat ik bedoel is dat er, met name in de EU belachelijke regels zijn bedacht over bv die komkommer, het is dan misschien wel door de ´verkeerde´ opvoeding van de mensen in het Europees Parlement waardoor ze tot deze beslissing komen, maar het is wel dáár waar die beslissing weer teruggedraaid moet worden. Bij de politiek dus. Natuurlijk is het bewust omgaan met eten een must, misschien vind ik dit wel zo vanzelf sprekend dat ik me niet realiseer dat er veel mensen zijn die er niet zo mee omgaan als ik en de ook de mensen in mijn omgeving trouwens. Dat ík weinig wegooi is blijkbaar niet voldoende om het probleem op te lossen en als blijkt dat door rare regeltjes er al 50% weggegooit is voordat ik de kans krijg het te kopen , heb je toch al veel gewonnen als je dát oplost. Op de lange termijn heeft het bewust zijn van de consument meer effect en dat is zeker iets waar aandacht aan besteed moet worden en daar is opvoeding het belangrijkste in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die kromkommereisen zijn inmiddels afgeschaft. http://www.depers.nl/economie/213422/De-rehabilitatie-van-de-kromme-komkommer.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch een discussie op gang gebracht gelukkig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik tot voor 20 jaar terug nog op de groente veiling gewerkt.
toen mochten kromme kommers wel verkocht worden.
10 jaar later niet meer.
Van de appels mocht alleen 1e keus voor de export,omdat we als land een status hoog te houden hadden.
Terwijl er wel tot 3e keus ingevoerd mocht worden uit alle landen.
Inmiddels is het van de kromme komkommers weer bijgesteld.
En wat dacht je van al die schappen vol met voorgesneden groenten,veel minder lang houdbaar,dan wanneer je ze zelf gaat snijden.
Maar de mens wil het gemakkelijk hebben,em we zijn er zelf ook een beetje schuld aan.
+1 Nelly
De beste manier is om mensen goed voor te lichten, en er dan meteen bij te vertellen hoe veel geld ze zo verspillen. Honderden euro's per jaar gaat er zo de vuilnisbak in, blijkt uit onderzoek. Als mensen horen dat ze honderden euro's kunnen besparen, zijn ze sneller geneigd om naar hun eigen gedrag te kijken, dan wanneer je het alleen over 'verspilling' hebt.

Er zijn steeds minder mensen die zuinigheid er met de paplepel ingegoten krijgen, helaas.

Ik verwacht trouwens niet dat de hongerige wereldbevolking er iets van gaat merken als wij hier minder verspillen. Ook helaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beter inplannen van wanneer je boodschappen gaat doen kan enorm schelen in de hoeveelheid eten dat iemand weggooit. Veel mensen gaan min of meer elke dag na het werk eten halen waardoor je veel meer in huis haalt dan dat je nodig hebt.

Als je bijvoorbeeld op zaterdag een lijst maakt met alle boodschappen die je nodig hebt voor de hele week dan zul je merken dat je veel minder in huis haalt dan dat je elke dag even gauw boodschappen haalt.

Nadeel hiervoor vind ik wel dat je dan wel een stuk flexibiliteit weghaalt, want stel je je gaat opeens spontaan uiteten dan heb je wel je maaltijd voor die avond klaarstaan. Maar gelukkig biedt de vriezer een goede uitkomst!

Daarnaast denk ik ook dat er eens kritisch moet worden gekeken naar de houdbaarheidsdata, aangezien veel producten langer houdbaar zijn dan dat wordt aangegeven.

Maar het is inderdaad juist wat je zegt, we leven in een maatschappij waar mensen enorm verwend zijn en niets meer gewend zijn. Veel producten worden gemanipuleerd omdat we het anders niet eten (denk maar bijvoorbeeld aan een zwarte paprika; die zouden we hier niet eten).

Enerzijds denk ik dat er omslag moet komen in hoe wij eten in Nederland en anderzijds zou er ook vanuit de maatschappij regels moeten komen dat er niet langer met eten gemanipuleerd. Door gezondere voeding aan te bieden, wat minder kost dan ongezonde voeding, krijg je minder behoefte aan ongezonde voeding.

Een hoop te doen dus op het gebied van voeding!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door eten duurder maken, zo ga je zuiniger met voedsel om
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is lastig, je vraagt hoe je een heel volk iets bij kunt brengen. De eerste gedachte is alles drie keer zo duur maken, maar dan krijg je veel weerstand e blijf er altijd en groep (rijken) die toch gewoon doen wat ze willen.
Aan de andere kant kunnen mensen een pakket aanschaffen (om eens uit te proberen)om te ervaren waar een arm persoon een hele week van moet leven.
Het pakket bevat, suiker, meel rijst voor 1 week.
Na dit gedaan te hebben en gevoeld te hebben hoe het is van zo weinig te moeten leven maakt je wel bewuster hoe met eten om te gaan en het te waarderen.
Of ze dan ook meteen en op lange termijn bewuster gaan inkopen blijft dan nog wel de vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou dan eerder afval duurder maken dan het voedsel zelf. Dat heeft natuurlijk ook nadelen (mensen gaan het illegaal dumpen), maar minder dan als voedsel te duur wordt voor sommige mensen.