Wat is dit voor groente?

Het werd bij de C1000 verkocht als broccoli. Nou is het groen, maar daar houdt de vergelijking ook wel op. Qua structuur is het meer een bloemkool, inclusief de bladeren die een bloemkool heeft.

Qua smaak is 't niks, zelfs een doodnormale bloemkool heeft meer smaak.

Het is wel een mooie groente als je roosjes wilt hebben. Het is in tegenstelling tot wat het lijkt niet één grote klomp groente, maar allemaal roosjes die perfect op elkaar zijn gepakt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Was hij lekker?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind de smaak juist altijd lekkerder dan bloemkool. Niet heel bijzonder, maar wel lekker, heel subtiel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ontzettend mooie aan deze bloemkoolsoort is dat de structuur in een oneindig patroon door lijkt te gaan.

Het beste antwoord

Romanesco oftewel groene bloemkool.

Toegevoegd na 1 minuut:
Romanesco (Brassica oleracea convar. botrytis var. botrytis) of groene torentjesbloemkool lijkt veel op bloemkool en heeft een geelgroene kleur. Romanesco dankt zijn naam aan de eerste beschrijving in het Italië van de zestiende eeuw als broccolo romanesco oftewel broccoli van Rome. Door de vorming van torentjes is het een veel decoratievere groente dan bloemkool en een mooi voorbeeld van een Fractal in de natuur. In Nederland is romanesco voor het eerst in 1979 geïntroduceerd en vindt vanaf 1986 de teelt op grotere schaal plaats.

Het blad moet voldoende opgericht zijn om de kool in de schaduw te houden anders kleurt deze rood. Ook kunnen er wat bladeren omgeknikt en bovenop de kool gelegd worden, maar dat is eigenlijk niet noodzakelijk.

Van april tot begin juli kan romanesco gezaaid worden. De beste zaaitijd is echter van eind mei tot eind juni. De planttijd ligt in mei tot en met juli. De plantafstand bedraagt 75 x 50 cm. Er kan geoogst worden vanaf juli tot in november.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is Romanesco

"Romanesco (Brassica oleracea convar. botrytis var. botrytis) of groene torentjesbloemkool is een heel decoratieve groente. De torentjes doen denken aan de meetkundige Fractal figuren."

http://www.bertpijs.nl/blog/archives/tag/groente
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moest inderdaad aan fractals denken toen ik 'm zag. Het zijn echt puntes die groeien op puntjes die groeien op puntjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik noem hem ook altijd Fractalkool. Mooi he?