Ik kan geen nee zeggen tegen tussendoortjes.

Met schooldagen eet ik de snoepkast helemaal leeg. Als ik van school kom heb ik altijd honger. En dan eet ik geen broodje maar koekjes, chocola, chips, snoep en drink ik veel frisdrank. Ik ben bang om later te dik te worden. Want ik beweeg amper en eet te veel ongezonde dingen. Kan ik later problemen krijgen zoals last van overwicht en de suikerziekte krijgen? En hoeveel calorieën per dag mag een 15 jarige meisje?

Weet jij het antwoord?

/2500

Een 15 jarig meisje mag 2000 calorieën per dag binnenkrijgen. Met chips, chocola, koekjes, snoep en veel frisdrank zit je daar zo aan. En je krijgt al snel meer binnen. Je kan zeker last gaan krijgen van verschillende ziektes en ernstig overgewicht, als je zo door blijft gaan. Denk voortaan iedere keer als je weer bij die kast staat even aan je toekomst als je zo doorgaat. Voor velen is dat een reden om toch maar gewoon een crackertje te pakken of een lekkere bruine boterham. Ook kan je vragen of je ouders het eten van je weg wil houden of voor je willen verstoppen. Want niet alleen jij, maar ook zei zijn nog verantwoordelijk voor jouw overmatig vetgebruik en eetgewoontes. Succes!

Begin eens met een goed ontbijt en lunch. Je zult dan minder hongerig thuis komen en dus niet alles willen pakken. Als je wel honger hebt neem dan een broodje, appel, banaan of iets anders gezond.

Neem een goed ontbijt. Sla ook geen lunch of avondeten over. Door de tussendoortjes veelvuldig te gebruiken, krijg je een overdosis suiker binnen en die leiden tot verslaving. Elke dag komt dat knagende gevoel terug en je bent slechts kort verzadigd. Kijk eens op deze site http://www.zuivelonline.nl/?Pageid=981 Je kunt er precies lezen wat jij kunt eten en hoe je -langdurig- verzadigd gevoel kunt krijgen en houden. Je hebt al door dat je huidige voedingspatroon niet de juiste is. Dan heb je al een heleboel gewonnen. Nu nog een paar weken op je nieuwe patroon letten, en dan is het alweer routine. Je zult merken dat je snel meer energie hebt én je beter uithoudingsvermogen hebt

Reken maar dat je last van overgewicht e.d. kunt krijgen. En dat kan al heel snel.. Neem eens een paar dikzakken in gedachten en bedenk dat jij net zo gaat worden, als je niet stopt met dat gesnaai! Als je niet sterk genoeg bent, vraag dan of je moeder/vader/opvoeder een tijdje de voorraadkast wil afsluiten. Je zult zien dat je snel gewend bent aan een appel, peer of een handje druiven. Desnoods een lekkere bruine boterham met iets zoets, wat je snoeplust bevredigt. Na een tijdje heeft die kast waarschijnlijk nog weinig aantrekkingskracht op je. Wees zuinig op je lijf. Vetcellen worden in je jeugd gevormd.

WAT je eet en drinkt is veel belangrijker dan de hoeveelheid calorieën. Het beste kun je onmiddellijk stoppen met al die zoetigheid, want daardoor hou je die 'honger' in stand. Ook geen light want daar houden hele volksstammen zichzelf mee voor de gek en vooral geen 'verantwoorde tussendoortjes'. Kijk maar eens om je heen wat het effect is van al die light troep. Alleen de fabrikanten worden er beter van. Begin de dag met een goed ontbijt zoals een volkoren boterham met kaas en een glas melk. Het is geen sprookje dat je daar de hele dag wat aan hebt omdat je minder honger hebt. Hetzelfde geldt voor de lunch. Neem er regelmatig een ei bij voor de volwaardige eiwitten en bovendien is een ei heel goed tegen de honger. Tussendoortjes mogen best maar neem dan geen zoetigheid of dingen met lege calorieën, zoals rijstwafels. Neem liever een blokje kaas, worst of een handje noten. Dat is echt voedsel, waar je lichaam wat aan heeft en goed tegen de honger. Wees niet bang dat je er dik van wordt want je eet er uiteindelijk veel minder van dan van zoetigheid. Stukje fruit is ook prima maar als je erg gevoelig bent voor koolhydraten is het niet erg om een poosje geen of minder fruit te eten. Het gaat erom je stofwisseling eerst weer wat rustiger te krijgen. Inmiddels heb je vast al in de gaten dat ik je voedingsmiddelen met geraffineerde koolhydraten (suiker, frisdrank, wittebrood, snoep etc.) afraad. Die zijn inderdaad de oorzaak van overgewicht, diabetes, hart- en vaatziekten en kanker. Tenslotte, de beste drank is water. Neem één of twee glazen als je honger hebt omdat honger eigenlijk vaak dorst is. Drink rustig een liter of twee per dag extra. Thee is een goede tweede, uiteraard geen ice tea. Toegevoegd na 20 minuten: Lichaamsbeweging is goed voor je gezondheid maar je hoeft heus niet aan topsport te doen als je gezond wilt blijven. Als je naar school fietst ben je al goed bezig en regelmatig een stuk lopen is natuurlijk ook prima. Veel mensen doen graag aan sport omdat ze zich er prettig bij voelen. Het is niet zo dat die mensen slank zijn door te sporten. Het is meestal andersom, mensen zijn goed in sport omdat ze slank zijn.

je gaat je zelf ook veel lekkerder voelen als je gezond eet natuurlijk mag je af toe wat lekkers nemen maar van plaats geraffineerde suikers kan je ook ongeraffineerde suikers nemen nakd repen zijn best gezond tussen doortje om se geen toegevoegde suikers conserveermiddelen bevatten of zoetstoffen en niet verhit of als tussendoortje 20 gram cashnoten en als je chocolademelk wilt neem dan die van Gula Java kokosbloesem suiker zijn trage suiker waar door je geen insuline piek krijgt dat je suiker aan moet vullen om je dan weer heel gauw honger heb duss er zijn altijd wel iets om het te vervangen als je het niet kan missen

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100