Peultjes zijn prima in te vriezen. Maak ze eerst schoon; puntjes eraf en draden meetrekken.
Zet dan een pan met flink wat water op en breng aan de kook. Leg hierin dan de peultjes en zodra het water weer kookt, laat je ze 1 minuutje blancheren. Peultjes mogen nl. niet rauw gegeten worden omdat ze van nature een giftige stof bevatten die door koken onwerkzaam wordt.
Laat ze direct na die minuut schrikken door ze in water met ijsblokjes te leggen. Zo koelen ze snel en blijven mooi groen. laat ze daarna uitlekken en dep ze droog. Hoe droger, hoe mooier ze invriezen, zonder al te veel ijskristallen.

Wil je ze dan bereiden, doe ze dan diepgevroren in een pannetje met een bodem lichtgezouten kokend water. Hooguit 5 min. ze moeten beetgaar zijn. Stoof ze daarna nog even op in een beetje boter dat door een schepje suiker de peultjes laat caramelliseren. Zo worden de peultjes geglaceerd. Je kunt ze uiteraard ook wokken. dan moet je ze wel zo droog mogelijk snel invriezen en in een zak hebben zitten. Deze zak moet je dan tussendoor wat husselen als ze bevroren zijn om de peultjes los te houden in de verpakking. Zo`n 'zip-zak'leent zich hier prima voor. Dat is zo`n zak waarbij je de rand vast kunt drukken in een z.g.' zip strip'. Die heb je ook als diepvrieszak(jes).
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

door het in de vriezer te stoppen!!

Tuurlijk is het mogelijk om een peultje in te vriezen. Er liggen in de supermarkt toch ook ingevroren peultjes.

Zorg dat je het goed verpakt zodat het niet uitdroogt. Laat het niet te lang in de vriezer want dan wordt de kwaliteit minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja het kan, en ik kook ze dan van tevoren 2 minuten, dan worden ze minder taai vind ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verse peultjes kan je invriezen door ze eerst schoon te maken, te spoelen, en dan 1 minuut in kokend water te blancheren. Laat ze afkoelen in ijswater, uitlekken, dep ze droog, pak ze in en stop ze in de diepvriezer.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed advies +
ja dat kan.. even een beetje voorkoken een paar minuten
goed af laten koelen en dan invriezen
dat kan je met veel groente doen.