Is vaak drinken uit hetzelfde glas zonder af te wassen schadelijk?

Is vaak drinken uit hetzelfde glas zonder af te wassen schadelijk op termijn?
Een oudere kennis drinkt eeuwig uit hetzelfde glas, zonder dit regelmatig af te wassen. Ik vroeg me af of daardoor de kans op bacteriën/ziektes toeneemt? Soms staat er nog een laagje water in het glas en wordt dit gewoon bijgevuld...

3 jaar geleden
2.5K
Ritsuka
3 jaar geleden
Ja, dit kan gevaarlijk zijn. Het is ook opletten met hervulbare flesjes

Antwoorden (1)

Ja, dat kan schadelijk zijn.
Het is belangrijk om elke dag een schoon glas te gebruiken, omdat microben uit de mond terug in het glas kunnen worden overgebracht. Als het glas niet wordt gewassen, kunnen er bacteriën ontstaan. Bij hergebruik kunnen bacteriën worden ingeslikt en een infectie veroorzaken.
Ook ziektekiemen van anderen die door de lucht zweven kunnen op het glas terechtkomen. Denk aan iemand met corona die in de buurt van het glas hoest.
SimonV