Is energydrank slecht voor je ?

nou ik mag wel energy drank drinken enzo ..
alleen me moeder zeurt zovan : is slecht voor je enzo
dusse kwil weten of ze gelijk heeft :$..?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (7)

Energiedrank kan heel slecht zijn. Zeker als je het vaak drinkt en daarbij weinig beweegt. De naam zegt het al: Energydrink. Dit moet je dus drinken tijdens het verbruiken van veel energie. Bijvoorbeeld als je sport.

Drink je het te vaak in rusttoestand, kan het zorgen voor acute spierspanning en zelfs hartklachten. Bovendien bevat het veel cafeïne en suikers/zoetstoffen en samen met het zuur wat er in zit is het een slechte combinatie voor je gezondheid én je tanden.

Dus drink het alléén als je grote inspanning levert en verder niet. Je moeder heeft gelijk!

Lees maar eens verder op Wiki wat het allemaal met je kan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Makers van energiedrank met cafeïne zeggen dat hun product lichamelijke en geestelijke prestaties bevordert. Toch zijn er geluiden dat energiedranken niet helemaal ongevaarlijk zijn. Het zou een reden voor het dragen van een waarschuwingslabel.

Sinds het ontstaan van Red Bull in 1997 is het aantal fabrikanten van energiedranken explosief gestegen. Ze zijn vooral populair onder tieners en jongvolwassenen, die graag gebruik maken van het oppeppende effect van de drankjes. Deze werking wordt hoofdzakelijk toegeschreven aan de toegevoegde cafeïne.
Niet iedereen is gerust op de massale consumptie van de cafeïnehoudende blikjes fris. Roland Griffiths, Amerikaans wetenschapper aan de John Hopkins Universiteit in Baltimore, is van mening dat op ieder blikje of flesje energiedrank vermeld moet staan hoeveel cafeïne het bevat. Op dit moment zijn er maar weinig fabrikanten die de cafeïne-inhoud duidelijk maken aan de consument, terwijl sommige soorten energiedrank evenveel cafeïne bevatten als 14 blikjes frisdrank...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
energy drank
Een Amerikaanse studie heeft aangetoond dat studenten die regelmatig energiedrinkjes als Red Bull drinken vaker risicogedrag beinvloeden. Zo zouden de regelmatige gebruikers tot drie keer meer aangeven dat ze het voorbije jaar rookten, misbruik maakten van geneesmiddelen of betrokken waren in een vechtpartij. Ze dronken zes dagen per maand een energiedrankje. Er deden 795 studenten mee aan die enquète.

Uit ander Amerikaans onderzoek blijkt dat de bloeddruk en het hartritme van gezonde volwassen personen stijgen na het drinken van 2 blikjes Red Bull. De onderzoekers raden personen met een hoge bloeddruk en/of hartaandoeningen aan om energiedrankjes te vermijden tot er meer onderzoek gedaan is naar die drankjes. Deze studie gebruikte Red Bull, maar het geldt waarschijnlijk ook voor andere drankjes. De meeste drankjes bevatten immers veel caffeïne en taurine, bestanddelen die de bloeddruk en de hartfunctie beïnvloeden.

Uit een kleinschalige test bij 30 studenten tussen 20 en 24 jaar in Australië bleek het drinken van één drankje per dag (250 ml)genoeg om de viscositeit (kleverigheid) van het bloed te verhogen en daardoor een hoger risico te krijgen op bloedklonters die bv. kunnen leidn tot een hart- of herseninfarct.

Ik denk dus dat het duidelijk is dat een uitputting bestrijden met (enkel) energiedrankjes niet zo'n goed idee is. Beter is die toestand van voolledige uitputting te voorkomen of te zorgen voor rust achteraf (bv. na een sportprestatie). Een sportdrankje kan dan, maar je moet nergens mee overdrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja die drankjes zijn niet goed voor je. Lees maar op het blikje wat er allemaal inzit. Bijna allemaal ingredienten die niet gezond zijn. Op de school van mijn zoon is het verboden om deze drankjes te drinken omdat de leerlingen er veel te hyper (onrustig) van werden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, energiedrankjes zijn slecht voor je.
De marketingboodschap van de energiedrankjes is dat het effect hoofdzakelijk komt van de toegevoegde cafeïne. De hoeveelheid suiker die in de drankjes zit kan ook de prestaties (echter kortdurend) verhogen. Daardoor zijn deze dranken ook echte "caloriebommen". Enkele merken komen daarom met een suikervrije variant. Ook de andere stoffen, zoals taurine, leiden volgens de fabrikanten tot een prestatieverhoging. Deze bewering is echter omstreden. In de regel is de hoeveelheid cafeïne in één blikje (250 ml) 80 mg/blik. Een kopje koffie bevat tussen de 40 - 100 mg cafeïne (gemiddeld zo’n 50 mg bij een normaal kopje gefilterde koffie en 70 - 100 mg bij een mok van +- 300 ml). Een mok kan vergeleken worden met ongeveer een heel blikje energiedrank. Een kopje thee bevat ongeveer 20-40 mg en sommige soorten thee, zoals groene thee, bevatten een zeer lage hoeveelheid cafeïne, die te verwaarlozen is in vergelijking met een blikje energydrank.

Vaak worden aan energiedrankjes stoffen toegevoegd die het effect van caffeïne versterken. Guarana bevat eveneens cafeïne en aan cafeïne verwante stoffen heeft hetzelfde stimulerende effect. Ook taurine zou de effecten van caffeïne op het zenuwstelsel kunnen versterken.

De meeste energiedranken bevatten 320 mg cafeïne per liter. Enkele huismerken van supermarkten bevatten iets minder, 300 mg per liter, slechts een klein verschil met de andere merken.

Kortom energiedrankjes kunnen bevorderend zijn voor het leveren van prestaties, maar ook destructief werken, vooral in grote hoeveelheden. Op grond van de hoeveelheid cafeïne kunnen deze drankjes beter niet in grote hoeveelheden door kinderen worden gedronken. Op sommige scholen zijn deze drankjes verboden omdat men vindt dat de kinderen er onrustig van worden.

Vanwege gezondheidsrisico’s is Red Bull is verboden in Noorwegen, Uruguay en Denemarken.[1] In een aantal andere Europese landen wordt een energiedrankje gezien als een soort medicijn. Daarom was in Frankrijk verkoop via de supermarkt verboden. Frankrijk heeft dit verbod opgeheven in 2008.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe komt het dat personen dit soort drankjes drinken terwijl er genoeg andere dranken zijn?

Is het doordat ze er meer energie van krijgen. Dat ze het langer vol kunnen houden. Ligt de werkdruk soms te hoog en moeten ze blijven presteren?

Hoe komt het dat men vind dat ze niet genoeg energie hebben. Dat ze wakker willen blijven (zoals koffie doet).

Het lijkt mij een vervanging voor gezond eten. Dat ze niet genoeg energie kunnen halen uit het voedsel wat ze gebruiken. Nu zijn er ook veel voedsel waaruit de geen energie kunnen halen.
Zijn die energiedrankje dan een compensatie van dit voedsel? Eet je veel patat, pizza, chips. Eet je weinig groenten?

Dus waarom kies je juist voor energy drinks? Of doe je het omdat iedereen het doet? Waarom doet iedereen het dan?

Het is belangrijk om goed voor je lichaam en geest te zorgen. Maar je zult nog wel jong zijn, dan kan je de hele wereld aan.
Maar heb je vaak last van dunne ontlasting, of juist dat je heel moeilijk kunt poepen. Voel je je moe, ga je moe naar bed en wordt je moe wakker. Of heb je andere kwaaltjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe heb ik het gewoon niet op dat spul, maar je kan het blijkbaar vergelijken met een mok koffie. Dus als je het gewoon niet heel veel drinkt, komt het best in orde. Na een intensieve training vind ik het wel eens fijn om er eentje te drinken, ik voel dan letterlijk dat mijn lichaam er boven op lijkt te komen