De energie-inhoud van koolhydraten en eiwitten wordt op het laboratorium bepaald door de verbrandingswaarde te meten. De stof wordt gecontroleerd verbrand met toevoeging van zuurstof in een zogenaamde bomcaloriemeter.
Dit is een analytische uitvoering van de z.g. thermodynamica, een chemische specialisatie.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofdwetten_van_de_thermodynamica
Om de enthalpieverandering per mol van een stof A in een reactie tussen twee stoffen A en B te vinden, worden de stoffen afzonderlijk aan een calorimeter toegevoegd en worden de begin- en eindtemperaturen (voordat de reactie is gestart en nadat deze is beëindigd) genoteerd. Vermenigvuldiging van de temperatuurverandering met de massa en de specifieke warmtecapaciteiten van de stoffen geeft een waarde voor de energie die wordt afgegeven of geabsorbeerd tijdens de reactie.
Eén gram koolhydraat en één gram eiwit levert gemiddeld 4 kcal (17 kJoule) energie.
Een kcal (kilocalorie) koolhydraat of eiwit komt dus overeen met 0,25 gram van deze voedingsmiddelen.