Kun je slagroomtruffels maken zonder roomboter?

Ben pas begonnen om zelf slagroomtruffels te maken, echt super lekker. Maar ik vroeg me af of het ook zonder boter kan? Ik kwam met Googelen helaas niet veel verder..

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (2)

Ja, daar heb ik een recept voor gevonden:

Ingrediënten: 1 bekertje slagroom,2 royale eetlepels slagroom, ca. 200 gram pure chocolade, cacaopoeder

Verder heb je nodig:
- een kom om de chocolade in te smelten.
- een platte plaat bekleed met bakpapier.
- een vork met scherpe punten.
- spuitzak met glad spuitmondje.

Klop de slagroom goed stijf met de suiker. Spuit op het bakpapier bolletjes of ovaaltjes van de slagroom. Zet de plaat in de vriezer en laat de slagroom goed bevriezen.
Smelt de chocolade au-bain-marie. Als de chocolade mooi glad is laat je de bevroren slagroombolletjes met de vork even onder in de chocolade gaan. Er vormt zich een mooi laagje om de slagroom. Haal ze daarna direct door de cacaopoeder, omdat de chocolade snel aanhardt.

Even goed laten ontdooien en ze kunnen gegeten worden. Niet langer dan een paar dagen in de koelkast bewaren.
. . .
2 royale eetlepels slagroom moet uiteraard zijn: 2 royale eetlepels suiker
Toegevoegd op 10 november 2019 20:08: tekst
Amadea
4 jaar geleden
Als je de truffels maakt met alleen slagroom (bevroren) gaan ze snel water uitlekken, omdat de geklopte slagroom langzaam zijn vocht verliest.De truffels zijn dan maar heel kort houdbaar (hooguit twee dage koelkast).
In plaats van de slagroom-vriestruc gebruik ik crème brulé die ik zelf maak maak met een Frans recept op grond van uitsluitend eidooiers, slagroom en vanille.
Maak eerst de crème brulé. Verwarm 300 ml slagroom met een doorgesneden vanille-stokje gedurende 20 minuten zonder dat het kookt. Scheidt vier eidooiers en roer die met een garde met 40 gram zeer fijne suiker. Giet de vanille-room roerend door de dooiers zonder dat het schuimt. Giet dit mengsel via een theezeefje in drie of vier crème brulé-bakjes en dek ze af met magnetronfolie. Zet de bakjes 30 minuten in een stoomoven van 93 graden (niet warmer). In plaats van een stoomoven kan je een stoompan gebruiken en controleer je de temperatuur (tussen de bakjes, in de stoom) met een vleesthermometer (je moet er dan wel even bij blijven). Verwijder de bakjes uit de pan en de folie van de bakjes. Zet ze nu twee uur in de koelkast.
De crème die je nu hebt moet zacht zijn als boter en is zeker 5 dagen in de koeling te bewaren.
Verzamel de crèmes en schep de vulling in een spuitzak met glad spuitmondje en spuit bolletjes op een met plastic bekleed bakplaatje.
Steek er cocktailprikkers in en vries ze aan in de vriezer (ca 40 min).
Smelt de chocolade au bain-marie en strooi de cacaopoeder in een diep bord.
Dompel de bolletjes in de chocolade en wentel ze door het cacaopoeder.
Haal voor het serveren de prikkers eruit.