Ja. Het klinkt misschien niet heel aantrekkelijk, een kiwi met schil eten. Maar de schil bevat bevat ontzettend veel vezels.
Als je de haartjes van de schil borstelt en de kiwi wast, smaakt hij lekkerder.
SimonV
4 jaar geleden
Vrijwel alle fruitsoorten hebben eetbare schillen en de kiwi behoort daar ook toe. Het is alleen aanbevolen om voor biologisch geteelde soorten te gaan als je ook de schil wilt eten. Hoewel bij kiwi's weinig pesticiden gebruikt worden, kan je toch beter voor de biologische variant kiezen. Niet biologisch geteeld fruit is meestal met een laag pesticiden beneveld. Zelfs bij goed wassen is er toch vaak iets hiervan door de schil heen gedrongen.

Juist de schil van een vrucht bevat de meeste waardevolle voedingsstoffen. De enige soorten fruit waarvan je de schil niet kunt eten, zijn de avocado en de meloen. De schil van de watermeloen is dan weer wel eetbaar, maar levert weinig tot geen voedingsstoffen.
De schil van de granaatappel is wel eetbaar en zelfs erg gezond, maar smaakt heel bitter.
Dit geldt ook voor pompoenen. De schil kan gegeten worden maar het hangt af van de soort, de dikte van de schil en het gerecht dat je ervan maakt of dat lekker is. De schil van de winter- of flespompoen is goed te eten en is ook rijk aan vezels.

Wil je een kiwi zonder problemen eten met schil, kies dan voor de 'goudgele' soort, die heeft vrijwel geen haartjes. Vind je het eigenlijk zonde om te schillen, omdat er dan nog maar weinig overblijft van je kiwi, snijd hem dan door de helft, en lepel de helften uit als een eitje.;-)
amc