Microdeeltjes in eten als je het rechtstreeks scheurt van etenswaren?

Ik hoorde van microplastic in zee. Die microplastic kan je niet zien maar brokkelt af. Ik scheurde een plasticverpakking rechtstreeks van etenswaren. (Het kan ook van karton of aluminium.) Komen er dan microdeeltjes vanaf als ik het scheur, en in het eten terecht komt ? Is dat dan niet of wel schadelijk ?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Micro deeltjes an dicht zijn niet schadelijk totdat het er heel veel worden.
Voor alle stoffen is er een bepaalde tolerantiegrens als die overschreden wordt en als de deeltjes op verkeerde plekken gaan zitten, pas dan kunnen ze schade veroorzaken.

Het nadeel van micro deeltjes is dat je vaak geen idee hebt dat je ze binnen krijgt. Laat staan in welke hoeveelheden.
Je kunt dus ongemerkt de grens overschrijden.
.
Ah dankzij @Ritsuka zie ik plots hoe ik je vraag moet lezen...

Ja, scheuren, en in mindere mate knippen, levert micro deeltjes op. Die zullen dus ook op de etenswaren belanden.
Toegevoegd op 11 juli 2019 07:47: tekst
Ritsuka
4 jaar geleden
Ik mis het antwoord op de hoofdvraag 'Komen er dan microdeeltjes vanaf als ik het scheur, en in het eten terecht komt ? '
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Je hebt gelijk, ik las de hoofdvraag meer als een mededeling dan een vraag. Maar het is inderdaad een vraag. E.e.a. is aangepast.
Thanks voor je opmerking.
Primaire microplastics

voornaamste bronnen: wassen van synthetische kleding (35% van de primaire microplastics) slijtage van banden (28%) opzettelijk toegevoegde microplastics in producten voor persoonlijke verzorging (bijvoorbeeld microparels in gezichtsscrubs: 2%)

Secondaire microplastics

afkomstig van degradatie van grotere plastic voorwerpen, zoals plastic zakken, flessen of visnetten
goed voor 69 tot 81% van de microplastics in de oceanen
4 jaar geleden
Inekez1
4 jaar geleden
-
Leuke informatie, maar geen antwoord op de vraag.
Bovendien is het weer knippen en plakken zonder bron...