Wanneer/in welke gerechten kun je het beste zoute sojasaus gebruiken en wanneer zoete (ketjap manis)?

En hoe kun je dit weten/bepalen als iemand alleen 'sojasaus' of 'soy sauce' specificeert in een recept?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
8.3K

Antwoorden (2)

Het belangrijkste is dat ketjap en sojasaus NIET hetzelfde is.
Je gebruikt de woorden door elkaar. (Niet vreemd, doen veel mensen).

Als in een recept sojasaus/soy sauce staat, moet je sojasaus (geen ketjap zoet of zout) gebruiken.

De overeenkomsten:
Ketjap en sojasaus zijn beide gemaakt van soja.
In beide zit ook tarwe, water, zout en gist.

Ketjap krijg je in veel soorten. Jij hebt het over twee van deze soorten:
Ketjap manis: dit is zoute ketjap.
Ketjap asin: dit is zoute ketjap. (Dus geen sojasaus).

Sojasaus krijg je ook in veel soorten. De bekendste zijn denk ik wel de Japanse en Chinese sojasaus. Kikkoman is denk ik het bekendste merk:
Gewone sojasaus: water, sojabonen, tarwe, zout.
Less salt sojasaus: idem, maar met alcohol, azijn en suiker.

Wat lijkt dus wel een beetje op elkaar?
Sojasaus en ketjap asin (zoute).
Het grote verschil is dat in ketjap asin meer water zit. Hierdoor is deze ketjap minder zout dan sojasaus.

Je weet nu in ieder geval wat je in een recept moet gebruiken.
Tips: ketjap manis is lekker om een dikke zoete saus te maken. In de Nederlandse keuken is
het ook lekker door gehakt. Verder kun je er perfect een marinade voor vlees van
maken. Doe eens een klein scheutje door stamppot, jus....
Ketjap asin is lekker om samen met ketjap manis te gebruiken door bijvoorbeeld bami.
Gebruik altijd meer manis dan asin. Manis en asin samen is ook lekker om kip in te
marineren. Deze combinatie wordt ook veel gebruikt in de Surinaamse keuken.
Verder is asin ook een vervanger voor sojasaus in een recept, als je geen sojasaus
in huis hebt.
Sojasaus is sowieso heerlijk bij sushi. Verder vind ik het ook geweldig in een wok-
gerecht.

Ik hoop dat de soorten duidelijker zijn geworden.

https://www.eetspiratie.nl/wat-is-het-verschil-tussen-ketjap-en-sojasaus/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Mag ik vragen wat niet goed is aan dit antwoord?
Ikzelf vind het antwoord prima, maar misschien zie ik iets over het hoofd. Dan leer ik er tenminste iets van.
paulus811
5 jaar geleden
goed antwoord.+
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het antwoord is prima, heel erg bedankt! Ik weet niet wie een duim omlaag heeft gegeven, misschien heeft iemand het per ongeluk gedaan...?
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Het enige wat ik mij voor kan stellen is dat he bent afgerekend op dit stukje uit je antwoord: Ketjap krijg je in veel soorten. Jij hebt het over twee van deze soorten:
Ketjap manis: dit is zoute ketjap.
Ketjap asin: dit is zoute ketjap. (Dus geen sojasaus). Ketjap Manis is zoet en niet zout.
Tikfout lijkt mij, maar azijnpissers genoeg tegenwoordig...
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt, klopt, over mijn eigen tikfout heen gelezen.
(Niet 1 keer, maar continu trouwens ;-))
https://www.culy.nl/inspiratie/alle-soorten-sojasaus/

Welke sojasaus kun je het beste gebruiken?
Als er in een recept om sojasaus wordt gevraagd, check dan altijd even om welke keuken het gaat en probeer je daar zoveel mogelijk aan te houden voor de beste smaakcombinatie.

Ook een goede tip: als er in een recept om sojasaus wordt gevraagd, zonder extra informatie, dan kun je het beste de lichte Chinese variant gebruiken.

Hieronder zetten we de bekendste en meest gebruikte soorten sojasauzen op een rij:
(link is uitgebreider)
Donkere Japanse sojasaus
Japanse sojasaus wordt ook wel shoyu genoemd. De donkere variant zie je het meest (te koop in elke supermarkt): deze heeft een volle, zoute smaak en staat ook op tafel in sushirestaurants. Gebruik ‘m om te koken, marineren en als dipsaus.

Lichte Japanse sojasaus
Zoeter, zouter en intenser van smaak dan zijn donkere broertje, en wat lastiger te vinden (alleen bij toko’s en Aziatische supermarkten). Het zoete van lichte Japanse sojasaus komt door toevoeging van mirin; Japanse rijstwijn. Deze saus wordt minder vaak gebruikt dan de donkere, maar in sommige recepten geeft deze een beter effect, omdat het je eten ook minder donker kleurt.

Tamari
Ben je gluten-intolerant, dan kun je tamari gebruiken. Deze Japanse sojasaus bevat in tegenstelling tot gewone shoyu weinig tot geen tarwe. Tamari heeft een intense smaak en doet het goed als dipsaus.

Shiro
Shiro is een witte sojasaus. Bijzonder is dat deze saus veel meer tarwe bevat dan sojabonen. Niet alleen de kleur is lichter; de smaak ook. Toch is deze saus beslist niet vlak, juist vrij complex. Gebruik deze wel met mate, bij voorkeur voor de finishing touch aan je gerecht: het schijnt dat hoe lichter een sojasaus eruitziet, hoe zouter hij is.

Ketjap
Ketjap is een Indonesische variant, die op smaak wordt gebracht met bijvoorbeeld palmsuiker, steranijs en laos. Er zijn wel vijf verschillende soorten ketjap, waarvan manis de bekendste is. Deze geeft een zoet-zoute touch aan bijvoorbeeld nasi goreng, babi ketjap en marinade voor saté.

Donkere Chinese sojasaus
Rijk van smaak, zoet (vaak wordt melasse toegevoegd) en minder zout dan de Japanse soort. Hij is ook wat dikker en minder transparant dan zijn Japanse collega. Wordt vooral gebruikt tijdens het koken.

Lichte Chinese sojasaus
In de Chinese keuken wordt lichte sojasaus het meest gebruikt. Deze saus is dunner en zouter dan de donkere variant; geschikt om mee te koken en in sauzen.
5 jaar geleden
paulus811
5 jaar geleden
Ik kijk altijd naar de overige ingrediënten en zorg dan dat zoet, zout, zuur in balans zijn. Als er bijvoorbeeld al palmsuiker in zit, doe ik er zoute ketjap bij. Als er bouillonblokjes bij moeten volgens het recept, doe ik er ketjap manis (zoet) bij. En als ik het helemaal niet meer weet, neem ik een hap op een bord en probeer het uit. Ketjap voeg je vaak pas op het laatst toe, behalve bij babi ketjap dan :-) Daar moeten overigens beide ketjaps in.