Er is ook knor lams Boullion te koop.
5 jaar geleden
crispy
5 jaar geleden
Op de website van Knorr staat van alles, maar geen lamsbouillonblokjes of lamsbouillon.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Zonder onderbouwing : Waar? is het geen antwoord, lijkt mij.
2 redenen
lams en varkensvlees vormen qua smaak geen aanvulling op runderbouillon.
beetje dezelfde smaak.
fabrikanten maken zich belachelijk als ze opeens komen met lamsvleesbouillon,alleen om de naam.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De varkensvlees bouillonblokjes zijn wel degelijk te koop, maar wellicht in de supermarkt waar je ze zoekt. In de toko kan je ze wel vinden:
http://www.toko-shop.nl/knorr-bouillon-blokjes-van-varkensvlees.html

Ook Knorr lamsbouillon is te koop:
https://kaddour.nl/product/185/knorrlamsbouillon/

Het assortiment van een supermarkt hangt af van de verkoop. Er is dus minder vraag naar lamsbouillon en varkensbouillon, blijkbaar. Maar nog wel te koop. Succes!
---
maar wellicht _niet_ in de supermarkt waar je ze zoekt.
Toegevoegd op 13 januari 2019 11:12: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
crispy
5 jaar geleden
Interessant! Opvallend is overigens wel dat de verpakkingen geen Nederlands opschrift hebben, kennelijk zijn het geen producten die voor de Nederlandse markt gemaakt worden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Opvallend, ja. Duidelijk bedoeld voor een andere 'markt'.
Cultuurgebonden denk ik, de ene keuken gebruikt heel andere ingrediënten dan de andere, niet alleen kruiden trouwens.
Lams- of varkensbouillon is naar onze westerse smaken niet zo lekker als een bouillon van runderen. Wil je varkensbouillon tabletten kopen, dan zal je naar een toko moeten gaan....hij bestaat dus wel degelijk! Chinese keukens zijn gek op varkensvlees én bouillon ervan. Ook lamsbouillonblokjes zijn verkrijgbaar.... je zult daarvoor naar Turkse - of Marokkaanse winkels moeten gaan. Over het algemeen koken wij niet zoveel met lamsvlees als deze landen gewend zijn.

Er zijn overigens meer soorten bouillon te koop.... denk maar eens aan vis-, kreeft of wildbouillon. Feitelijk kan je zelf ook overal bouillon van trekken....bouillon is namelijk alleen maar het kookvocht van vlees, vis of groenten. Het is hierdoor kookvocht geworden met meer smaak dan water, vanwege de ingrediënten die smaak hebben afgegeven.

Rund- of kalfsvlees heeft nu eenmaal veel smaak en geeft een meer kruidige smaak dan varkensvlees. De botten van runderen geven ook meer smaak af dan die van varkens. Probeer het maar eens als je bijv. erwtensoep maakt en alleen varkensvlees met bot gebruikt, zoals meestal het geval is. Een bouillon die alleen hiervan getrokken is, zal weinig smaak hebben. Als je hetzelfde doet met runderschenkel heeft de bouillon al meer smaak. Erwtensoep krijgt pas smaak door de groenten en kruiden die je toevoegt. Varkensvleesbotten geleren ook meer dan rund. Vandaar dat de erwtensoep ook zo dik wordt als hij afkoelt....dit komt door het varkenvlees met bot...de karbonaadjes of knieschijf/ pootjes die erin gaan. Daarom wordt ook erwtensoep altijd met varkensvlees gemaakt en ontstaat vanzelf een varkensbouillon. Zonder kruiden en groenten heeft hij echter weinig smaak.
amc