Maakt olijf olie je dik?

Ik vind zoveel verschillende antwoorden op internet.
Ik neem sinds een maand elke ochtend en avond een eetlepel olijf olie. Nu is mijn vraag of je hier eigenlijk van aankomt?
Bedankt alvast!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
10.5K
Amadea
5 jaar geleden
Met welk doel doe je dat?
Ritsuka
5 jaar geleden
Waarom neem je 2 eetlepels olie per dag?
Rieneke1
5 jaar geleden
Als het om je stoelgang gaat zou ik eerder wat meer vezels gebruiken, dat is gezonder.
tinus1969
5 jaar geleden
@Rieneke1, vezels zijn overgewaardeerd.

Antwoorden (4)

Nee zeker niet,het is heel gezond!!
5 jaar geleden
Een eetlepel olijfolie heeft een verbrandingswaarde van 90 kilocalorie.
Een volwassenvrouw heeft per dag 2000 kilocalorie aan energie nodig.

Krijg je (over een langere periode) elke dag meer binnen dan die 2000 kilocalorieën dan kom je aan. Het teveel aan energie wordt omgezet in vet.
Krijg je minder binnen dan 2000 kilocalorie dan komt het lichaam energie te kort en gaat het lichaam vet verbranden. Je valt af.

Als je lichaam nu qua gewicht in evenwicht is, dus er is geen gewichtstoename of afname en je gaat per dag 90 kilocalorie meer gebruiken dan kom je aan.
Om je gewicht op termijn constant te houden, moet je van iets anders wat minder gaan eten, of dat niet meer eten.

Kijk maar eens in onderstaande lijst wat bij jou daarvoor in aanmerking komt.
5 jaar geleden
Ritsuka
5 jaar geleden
Kleine toevoeging, die 2000 kcal is een gemiddelde. Afhankelijk van o.a. leeftijd, lengte, gewicht, en activiteit, kan dit ook hoger of lager liggen.
tinus1969
5 jaar geleden
Min. Dit antwoord gaat namelijk uit van het idee dat je energieverbruik constant is. Maar iedereen die wel eens een dieet heeft gevolgd, weet dat dat onzin is; zodra je gaat lijnen, gaat je lichaam in spaarstand. Meer algemeen; wat je verbruikt; hangt af van wat en hoeveel je eet. Vuistregel is, dat minder eten zorg voor minder verbruik; meer suiker/koolhydraten eten zorgt ook voor MINDER verbruik.
tinus1969
5 jaar geleden
Aanvulling: Op een gezond dieet eet je niet teveel, omdat je lichaam dan een signaal afgeeft om te stoppen met eten. Dit signaal wordt doorkruist door zoet eten, daarvan blijf je dooreten en drinken ook al heb je eigenlijk genoeg.
Erna55
5 jaar geleden
@Tinus1969:
Wil je uitleggen hoe het werkt : " meer suiker/koolhydraten eten zorgt ook voor MINDER verbruik." .
Hier is geen ja/nee antwoord mogelijk.
Alles is altijd afhankelijk van wat je totaal eet en drinkt. Olijfolie is gezonder dan andere olie dus daar gaat het niet om. Het gaat om hoeveelheden en combinaties.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Olijfolie levert meer calorieën dan roomboter. Het bevat alleen geen 'slecht' cholesterol, dat dan weer niet. Het helpt zelfs om het 'goede' HDL cholesterol te verhogen!
https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=566

Maar verder geldt hetzelfde als voor boter: als je er meer van eet dan je verbrandt, dan word je dik.

Neem je elke dag lepelwijze olijfolie in, om wille van je gezondheid, bedenk dan wel dat de olijfolieën in de supermarkt allemaal zwaar bewerkt zijn. Olijfolie is pas echt gezond als het puur om de olie gaat die uit de vrucht 'olijf' geperst wordt. Dit staat bekend als olie uit de eerste persing. Helaas is deze van de eerste persing afkomstige olie (extra viërge of - vergine) meestal niet 100% vergine...deze 'titel' is jammer genoeg niet beschermd en hierdoor mag een producent dit op het etiket zetten, zelfs als er slechts 5% 'extra vergine' in de fles zit.

Pure extra vergine olijfolie wordt op een natuurlijke, koude manier geperst en gecontroleerd op zuiverheid, geur en smaak. De enige manier om pure, extra vergine olie te vinden is door de grote producenten te vermijden. Vaak is deze olie dan afkomstig van kleine bedrijfjes die rechtstreeks bij de olijfboeren inkopen, zelf persen en natuurlijk laten rijpen ( duurt zo'n 8 maanden) en dit maakt deze olie uiteraard erg kostbaar....is dus veel duurder dan de supermarktproducten. Elke dag 1 eetlepel is dan voldoende om alle goede voedingsstoffen binnen te krijgen.

Een goede olijfolie zal altijd in (liefst) donker glas zitten en nooit in een plastic fles. In plastic zitten weekmakers die door het vet gemakkelijk oplossen en in de olie terechtkomen. Jouw hormonen kunnen hierdoor verstoord raken. Een donkere glazen fles beschermt de olie tegen oxidatie.

Een goede gezonde olijfolie koop je dus het beste in een speciaalzaak als bijv. 'oil&vinegar' https://www.oilvinegar.com/nl-nl/producten/?world=olijfolie-azijn, maar er zijn uiteraard meerdere te vinden als je even googelt.
Misschien zijn er ook specialiteiten winkels of natuurwinkels bij jou in de buurt?
Als je het puur voor de gezondheid drinkt dan raad ik je aan ook echt een goede, niet bewerkte olijfolie te nemen.
amc