Wordt er speciaal kabeljauw gevangen voor de kabeljauwlever of is dit een 'bijproduct'?

Ik heb een vitamine D-tekort en zodoende is kabeljauwlever (voorheen schelvislever) een bijzonder goed voedingsmiddel om dit tekort op te heffen. Ik wil echter ook dat de oceanen etc. intact blijven (ik eet veelal vegetarisch/veganistisch) en voel me niet helemaal senang bij het eten van vis en vlees. Echter, als de kabeljauwlever een bijproduct is van de kabelauw, dus als de kabeljauw om de lever heen om het zo maar te zeggen ook wordt gegeten verkocht, vind ik het iets minder bezwaarlijk te lever te eten. Ik hoef geen ethische discussie hieromtrent, ik respecteer ieders mening dat te eten dat zij/hij goeddunkt, maar graag een antwoord op mijn vraag. Ben erg benieuwd!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (2)

Het vlees van de kabeljauw heeft een losse structuur en de smaak wordt hoog gewaardeerd. De vis wordt voor consumptie veel gefileerd. Ook de lever van de kabeljauw is zeer smaakrijk.
Kabeljauw wordt dus niet alleen voor de lever gevangen.
Wat duurzaamheid betreft:
Een variant van de Noorse kabeljauw uit de Barentszzee is verkrijgbaar onder het MSC label. Omdat de kabeljauw in het juiste seizoen duurzaam word gevangen, heeft het een Vis&Seizoen label.
De Noorse kabeljauw zwemt in de hoge koude wateren van de Barentszzee waar het zeewater zeer zuiver is. Hedendaags komt er zeer veel voor en is deze soort niet met uitsterven bedreigd.
.
Kabeljauwlever is een bijproduct waarvoor ruimte aan boord wordt gereserveerd, omdat er goed voor betaald wordt. Anders zou deze weggegooid worden.
SimonV
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dankjewel voor jullie antwoorden! Ik kan dus met een gerust hart kabeljauwlever verorberen deze winter...
SimonV
5 jaar geleden
Ja, als je MSC kabeljauwlever koopt, zit je helemaal goed (Bijvoorbeeld Princes, Deepblue, John West).
Kabeljauwlever die je hier koopt in de supermarkten komt vrijwel allemaal uit IJsland. Vis is het belangrijkste exportproduct van het land en daarom worden de visstanden in de territoriale wateren van IJsland beter beheerd dan die van welk land ook. Op alle blikjes die ik ooit heb gezien staat een MSC keurmerk. Verder is het zo dat de levers in feite een afvalproduct zijn. Het merendeel wordt bij het schoonmaken van de vis gelijk weer overboord gegooid. Dus de vis wordt niet speciaal gevangen voor de levers.
fremar