Kan ik zelf vruchtensap lang houdbaar maken?

Ik heb / krijg een paar honderd kilo pruimen, veel te veel om direct op te eten en aan de kippen te voeren.
Nu had ik gedacht: ik breng ze een kwartiertje aan de kook, daarna door een zeef prutten zodat alle pitten en schillen er uit zijn, en het sap haast kokend in een plastic melkcontainertje gieten.
Die vervolgens een kwartier (of een half uur?) in de weckketel steriliseren bij pakweg 90 graden.
Zou dat gaan werken?

5 jaar geleden
3.9K
Ritsuka
5 jaar geleden
Stook er Slivovitsj van: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Slivovitsj

Antwoorden (1)

Vruchtensap lang houdbaar maken

Ja, als je eenmaal sap hebt kun je daar limonadesiroop van maken. Basisrecept: 1,5 kilo suiker door één liter sap. De suiker werkt conserverend. Het lijkt veel maar één liter limonadesiroop kan je verdunnen met 7 liter water. Dan valt de hoeveelheid suiker weer mee. Wil je tóch minder suiker gebruiken, maar wel goed houdbare siroop maken, gebruik dan citroenzuur.

Pruimencompôte

Wat je kunt doen is er pruimencompôte van maken. Het is heel simpel, wassen, snijden, met water opzetten en recept verder volgen (bron).

* Compôte kun je 5 dagen in de koelkast bewaren. Invriezen kan ook prima
* Compôte kun je van heel veel soorten fruit maken: appel, nectarines, frambozen, bramen, blauwe bessen. Bij een compote van rood fruit kun je de kaneel vervangen door citroensap om het wat frisser te maken.
* Compôte kun je bv in yoghurt eten, bij ijs of op taart

Pruimenlikeur

Als alcohol kun je bijvoorbeeld jenever gebruiken of een combinatie van inmaakbrandewijn en bijvoorbeeld rum. Door toevoeging van fruit en suiker hou je een uiteindelijke alcoholpercentage van ongeveer 24% over.
-----Dit heb je ook nodig om de likeur langer te kunnen bewaren.-----

Hoe maak je pruimenlikeur :

1 kg pruimen – 1 liter alcohol van tenminste 35% – 300 gram suiker – 2 kaneelstokjes – 1 vanillepeul
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
teusvh
5 jaar geleden
Dank je.Volgend jaar wil ik een paar honderd liter pruimenwijn gaan maken, maar daar ben ik nu nog onvoldoende op voorbereid.
BarendV
5 jaar geleden
In Nederland zijn er genoeg brouwerijen waar je met je grondstoffen terecht zou kunnen om een eigen label drank te laten produceren. Zo verdient iedereen er wat aan. Je zit op een goudmijn..
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Aanvulling, Let op: citroenzuur is iets anders dan citroensap!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor de aanvulling @HeerV !

In onderstaande vraag staat informatie
https://www.startpagina.nl/v/eten-drinken/koken/vraag/192286/citroenzuur-poeder-recept-vervangen-citroensap/