Wat gebeurd er Als je een mango met schil en al eet?

Waarom kan dit niet ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
29.3K
Rieneke1
6 jaar geleden
Ik denk dat de pit meer problemen op gaat leveren dan de schil.

Antwoorden (1)

De schil van mango is niet echt eetbaar.....hij smaakt bitter en is erg taai.
Het kan echter niet direct kwaad om hem te eten, hij bevat heel goede voedingsstoffen. Toch zit er een risico in voor sommige mensen, hij bevat een stofje dat 'urushiol' heet en wat een belangrijk onderdeel is van de irriterende olie die in sommige heester aanwezig is.
De stof zelf is niet giftig maar wel een heel krachtig allergeen dat een ernstige huiduitslag kan veroorzaken.

Mensen met een mango allergie (en die bestaan echt) kunnen het sap nog wel eten maar mogen de schil niet eens aanraken zonder dikke beschermende handschoenen. Gelukkig is deze allergie zeldzaam, maar hij bestaat!
Kan je hem gewoon aanraken zonder dat je allergische reacties krijgt, dan kan het geen kwaad om af en toe een ongeschilde mango te eten als je dat tenminste lekker vindt.... ik kan het me niet voorstellen ;-)
amc