Hoe kan ik het beste mijn voeding verbeteren?

Ik wil graag bewuster en dus gezonder eten. Ik train vaak en wil meer spier kweken. Wat moet ik voor en na mijn training eten/drinken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Zit je bij een sportschool?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Jaa ik doe krachttraining in een sportschool, nu nog 1x pw wegens gebrek aan tijd maar probeer het te verhogen door zo vaak mogrlijk (om de dag) te gaan

Het beste antwoord

Gezonder eten betekent vooral dat je gevarieerd eet, zodat je alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt. Daarbij mag een "patatje oorlog" of "broodje bal" ook, want ook met dergelijke snacks kan de rest van je voedingspatroon ervoor zorgen dat je voldoende van alles binnenkrijgt.

Let wel op je totale calorie-inname.

Pas ook op met allerlei sapjes. Puur natuur vruchtensap is behoorlijk calorierijk doordat er veel suikers in zitten. Natuurlijke suikers zijn namelijk ook suikers.

Voor "normale mensen zoals jij en ik" is dit voldoende. Het aanpassen van je voeding aan je sport, of het aanpassen van je voeding aan een doel (in jouw geval: spieropbouw) is alleen nodig als je op wereldniveau aan het trainen bent. Ik neem aan dat dat voor jou niet geldt.

Gewoon normaal gevarieerd eten waarbij je de bekende ongezonde dingen (calorieën, vet, zout) mindert en de bekende gezonde dingen (groente, fruit, vezels) meerdert, is dus voldoende. En daarbij een goede hoeveelheid beweging.

Mocht je toch net dat beetje extra willen doen, zorg dan voor eiwitrijke voeding. Je boft als je van tonijn houdt, want tonijn is bekend om de vele eiwitten.

Voor eventuele extra tips kun je waarschijnlijk terecht bij je sportschool. Daar lopen vaak diëtisten, voedingskundigen en andere begeleiders nodig die jou tips kunnen krijgen. Het enige waar je op moet letten is of zij je niet "toevallig" precies die dingen adviseren die je bij de sportschool kunt kopen. Als ze dat doen, kun je hun advies beter negeren.

Ook supplementen zijn nergens voor nodig. Zolang jij verder normaal gezond bent, bevat gezonde voeding alle stoffen die je nodig hebt.

Cryofiel
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankjewel!