helpt het bij het afvallen als je zout op een ijsblokje doet en daaraan dan zuigt?

Ik zag bij de serie Red Band Society dat Emma Chota zuigde aan een ijsblokje waar zout ofzo op zat. Help dat bij het afvallen of wat anders? (Ps: Emma heeft in die serie een eetstoornis)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
7.6K
Cryofiel
6 jaar geleden
Zout is slecht voor je...
TurfGraver
6 jaar geleden
Te veel (toegevoegd) zout is slecht voor je.
Zout als mineraal (wat van nature aanwezig is in voedsel) hebben we nodig.
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/leven/80298-zout-gezond-of-schadelijk.html
Cryofiel
6 jaar geleden
Het maakt natuurlijk niets uit of het om toegevoegd zout gaat of om het zout dat van nature in het voedsel zit - althans, als we het over NaCl hebben. NaCl krijgen we al teveel binnen. De richtlijn is 6 gram per volwassene per dag, het gemiddelde is 9 gram of zelfs hoger. Zelfs de richtlijn van slechts 6 gram per dag lijkt te hoog te zijn.
tinus1969
6 jaar geleden
Het idee dat zout slecht is, is achterhaald. Gezonde mensen hebben weinig moeite om overtollig zout weer uit te plassen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tinus1969, als dat achterhaald is, waarom heeft de Nierstichting dan nu een campgane tegen te hoog zoutgebruik?
Thecis
6 jaar geleden
@JanJ2002
@tinus1969 geeft in eerste instantie aan dat het idee dat zout slecht is, achterhaald is. En dat is ook zo. Een lichaam heeft zout nodig. Zonder zout ga je nog sneller dood. Een teveel aan zout is overkoombaar. Let wel op dat een teveel kan betekenen dat je net iets teveel zout eet of dat je veel te veel zout inneemt. Daar zit een cruciaal verschil tussen wat jullie hier niet maken. De nierstichting heeft een campagne voor verantwoord zoutgebruik. Dit om mensen bewust te maken dat er in meer dingen zout zit dan je denkt.
tinus1969
6 jaar geleden
@JanJ2002, dat verbaast mij ook. Nieuwe inzichten dringen maar langzaam door. De boodschap zout=slecht is simpel; genuanceerde maar complexe boodschappen worden blijkbaar niet makkelijk gehoord.
Cryofiel
6 jaar geleden
Niemand zegt dat zout slecht is. Zout is noodzakelijk om te kunnen leven. Zonder zout sterf je.
TurfGraver
6 jaar geleden
Cryofiel:
Niemand zegt dat zout slecht is. Cryofiel eerste reactie:
Zout is slecht voor je…

Antwoorden (1)

Het zuigen op een ijsblokje helpt wanneer je gaat eten uit verveling of uit gewoonte. Als het zuigen op een ijsblokje dan afleiding geeft, ga je niet meer zo snel iets eten. Dat helpt dan vooral doordat die afleiding juist bij de mond, tong, en het slikken optreedt.

Maar dit helpt dus alleen als verveling of gewoonte de oorzaak is van het te vaak eten.

Als je te vaak eet maar niet uit verveling of gewoonte, zal dit niet helpen.

Als je te dik bent zonder dat je te vaak eet, zal het ook niet helpen.

Maar goed, waarom dan het zout op het ijsblokje? Het enige dat het zout doet, is het ijs wat sneller laten smelten. Maar dat geldt alleen voor het buitenste laagje. Dat smelt wat sneller vanwege het zout, maar doordat je vervolgens aan het blokje gaat zuigen, zuig je ook het zout weg. Wat je overhoudt is een ijsblokje zonder zout, en dat smelt net zo snel (of langzaam) als een gewoon ijsblokje - want dat is het dan namelijk.

Verder doet het zout niets. Het zou het ijsblokje wat "lekkerder" kunnen maken, dat is het enige. Dat helpt dan misschien weer om wat vaker op zo'n ijsblokje te gaan zuigen, want op iets dat lekker is ga je vaker zuigen dan op iets dat minder lekker is.

Cryofiel