Waarom kan je een banaan en citrusvruchten wel makkelijk pellen en de rest van het fruit niet?

Appels, peren, enzovoort kan je niet zomaar even uit hun jasje wippen.

13 jaar geleden

Het beste antwoord

En citrusvrucht is een z.g. hesperidium.
Bij hesperidia wordt de binnenlaag (mesocarp) samen met de buitenlaag (exocarp) verwijderd. Samen heten zij 'de schil'.
Niet citrusvruchten hebben deze lagen niet.
Als je ze pelt kom je bij het vruchtvlees, het endocarp.
AWM
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

de schil van een banaan fexibeler van die van veel andere vruchten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die kun je ook met schil eten, vandaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is verschil in dikte, sterkte, taaiheid van de verschillende schillen. Maar dat wist je natuurlijk al....
Waarom de natuur het zo gemaakt heeft? Nou je had vroeger geen schilmesjes en dan zouden de aapje verhongeren. Dus heeft God de banaan geschapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vrucht zal een schil ontwikkelen die past bij zijn omgeving en plaats waar hij voorkomt waaqrbij wat voor de mens toevallig handig is totaal niet belangrijk is.
Zo zijn al die verpakkingen op maat en taak berekent.
Het zou bijvoorbeeld best handig zijn om vierkante vruchten te hebben zodat je ze makkelijk kunt stapelen en je er dus meer kwijt kan in een doos maar we zullen het moeten doen met de verpakking die de natuur in gedachten heeft en als dat niet voldoende is er zelf nog een verpakking overheen moeten doen.
Door mutaties kan er over langere periode wel een mutatie otreden maar voor de rest is kleur en vorn erfelijk bepaald.