wie weet wat dat is wat ik vind in een stuk kibbeling?

Ik vond dit opgekruld in een stukje kibbeling? Iemand enig idee wat het is en of het kwaad kan?

Picture for question
7 jaar geleden
4.7K
Amadea
7 jaar geleden
Een randje spek, of een elastiekje?
Ivana
7 jaar geleden
Een visworm?
bamibal
7 jaar geleden
Een parasiet.
Ivana
7 jaar geleden
In haring kunnen wormpjes zitten, dus waarom niet in kabeljauw! (goede kibbeling is kabeljauw)

Antwoorden (1)

Het kan heel goed een wormpje zijn, want in kabeljauw of koolvis uit de Noordzee zitten vrijwel altijd wormpjes. Het zijn parasieten die in levende vissen zitten en hebben dus niets met rotting o.d. te maken. Daarom wordt verse vis ook altijd hierop gecontroleerd bij het versnijden. Soms glipt er echter wel eens een wormpje door, omdat de scanner ze niet ziet, doordat ze net achter een graat kunnen zitten.
Bij visverwerkingsbedrijven gaan de verse vissen namelijk door de scanner voor ze het depot ingaan.

Als je ermee terug gaat zal je altijd het geld terug krijgen, maar het is ook geen ramp als je het toch eet. De worm is onschadelijk. De haringworm is echter wel schadelijk en daarom zal haring altijd direct na het vangen diepgevroren worden om deze worm te doden. Wormen die in kabeljauw en andere vissoorten zitten zijn doorgaans onschuldig. Wil je echt al het risico vermijden, bak de vis dan goed, zodat ze in elk geval dood zijn.

Tegenwoordig worden insecten zelfs bereid om te consumeren, vanwege de eiwitten schijnen ze nog gezond te zijn ook ;-) Bij ons is het over het algemeen nog een vreemd idee om ze bewust te eten, omdat wij griezelen bij het idee alleen al.
Toch heb je onbewust misschien ook weleens een over het hoofd geziene bladluis gegeten, ondanks het goed wassen en controleren van je groenten. Ook in het fruit van jam kunnen best wel eens wormpjes gezeten hebben die in elke vrucht kunnen zitten en die je van buiten niet ziet. Je maakt ook niet elke aardbei open voor je hem in je mond stopt toch?

Iedereen zal ondanks alle controles toch wel eens een insect hebben gegeten en het is niet erg...je gaat er niet dood van.
amc