Helpt een glazen roerstaafje tegen het overkoken van water in de magnetron?

Er wordt aangeraden om een kunststof lepeltje of roersstaafje in je glas te leggen als je water wilt koken in de magnetron. Het water zou dan niet kunnen overkoken of zelf ontploffen bij gebruik. Nu vraag ik mij af of dit ook werkt met een glazen roerstaafje?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.9K

Antwoorden (2)

Nee, het helpt niet tegen overkoken van water. Maar het voorkomt dat het water explosief kookt, een lepeltje of welk willekeurig voorwerp kan worden gebruikt om het water te 'breken' door het in beweging te brengen middels het oeroude roeren van het water...

Als je absoluut stilstaand water kookt in een magnetron zonder draaiplateau dan zul je zien dat het water moeilijk tot het kookpunt komt...totdat je het beweegt, dan kookt het ineens explosief met alle brandwonden tot gevolg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het staafje veroorzaakt een onregelmatigheid in het stromingspatroon in en de consistentie van de warm wordende vloeistof, waardoor de kookfase (vorming van gasbellen in de vloeistof) spontaan kan beginnen zodra de vloeistof ergens 100 graden bereikt en het zichtbare koken niet uitgesteld wordt tot een soort explosie wanneer je de deur open doet of de beker uit de magnetron haalt.

“Bij het koken van een vloeistof moet men er op bedacht zijn dat het kokende vocht heftig gaat opborrelen en soms gaat spatten als de deur van de magnetron opengaat. Een glazen lepel of staafje in de kom voorkomt dit euvel.
Gebruikt men een metalen lepeltje zorg er dan voor dat dit niet te dicht bij de wanden van de magnetron staat. Dit veroorzaakt weerkaatsing en verstrooiing van de microgolven en vertraagt het kookproces.”
Aldus http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=5570

Dus: een glazen roerstaafje helpt. Uiteraard juist niet tegen het overkoken op zich, maar wél tegen het in deze vraag bedoelde uitgesteld onverwacht spetterend of explosief overkoken als je de mok of kom met vloeistof bij het uit de magnetron tillen beweegt.

Kunststof lepeltjes kunnen trouwens soms krom trekken in kokend water.

En roeren is niet nodig. Omdat de vloeistof juist _niet_ helemaal gelijkmatig wordt opgewarmd, ontstaat er vanzelf een stromingspatroon in de vloeistof (convectie) dat de warmte alsnog verdeelt.

Het is iets anders als je dikke havermoutpap of erwtensoep opwarmt. Daarin kan vrijwel geen stroming ontstaan. Dan is één of meer keren even stoppen met verwarmen en even doorroeren wél nodig.

Toegevoegd na 24 minuten:
Het verschijnsel van de zgn. kookvertraging houdt in dat de kooktemperatuur van 100 graden van water is bereikt, terwijl de kookverschijnselen (heftig borrelen) ontbreken. Dit kan in een magnetron gebeuren door de snelheid van verwarmen en doordat de warmte in het water zelf wordt opgewekt en niet via een panbodem.

Als in dat geval de deur wordt geopend, kan door deze mechanische trilling en/of drukverandering het kookgedrag spontaan en explosief optreden. Om dit te vermijden, wordt aangeraden bij het verwarmen van water of melk een hittebestendig houten of glazen staafje in het glas te plaatsen.
http://www.bol.com/nl/m/elektronica/informatiepagina-magnetron/index.html