Waarom eten mensen wel bijvoorbeeld koeien maar geen katten ofzo?

Waarom is het bij katten/honden dan meteen zielig en bij koeien niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Ik denk dat katten en honden van oudsher levend meer nut hadden dan dood. Honden bewaken je huis, katten zorgen dat je woning muis/rat-vrij blijft en koeien... tsja... die had men van oudsher voor de melk, het vlees en de huid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Katten honden vlees niet lekker ...in vietnam ooit gegeten nooit meer..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is nergens op gebaseerd en langzaam in een cultuur geslopen.

Hier hebben mensen honden en cavia's als huisdieren in andere landen hebben mensen die dieren als voedsel.

Deze dingen zijn trouwens niet alleen gebonden aan een lokatie maar ook aan tijd, zo was het bijv lang geleden een soort schoonheidssymbool om erg blank te zijn terwijl mensen nu juist een kleurtje willen.

Soms is het eten van bepaalde dieren ook door een bepaald geloof. Maar als niet-gelovige vind ik dat net zo onzinnig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eén van de redenen is dat carnivorenvlees niet lekker is. En al het overige is sentiment en gewoonte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de mens al zo lang samen leeft met honden en katten dat ze ze als 'maatjes' zijn gaan beschouwen. Koeien en varkens zijn daar te groot voor en je kunt er ook niet echt op rijden (in tegenstelling tot bijvoorbeeld een paard).
De keuze uit welk dier op tafel komt, wordt niet geboren uit zieligheid. Anders zou niemand weten hoe konijn smaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat dat niet onze cultuur is, in vietnam en china eten ze dat vast en zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat niet om zieligheid. Het heeft met perceptie van reinheid te maken: honden en katten eten van alles en nog wat, vooral vlees. Daardoor kan hun vlees flink wat ziektekiemen bevatten. Konijnen, kippen en runderen hebben een rustiger eetpatroon en die kun je dus veiliger eten.
We eten van de vogels wel de kippen en kwartels (voedsel granen en insecten) maar geen buizerds (voedsel o.a. kleine zoogdieren).
In de Tweede Wereldoorlog heeft mijn opa een kat gegeten; het smaakte als konijn:) In Azië wordt hond gegeten. De vieze smaak van carnivoren geloof ik daarom niet.

Die perceptie van reinheid is cultureel bepaald: in andere culturen hanteren ze andere normen voor het verschil tussen rein en onrein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen ,
eten letterlijk alles.
Een koeienpens is in Spanje een lekkernij.
Het wordt opgediend in restaurants,de (nederlandse) gasten weten niet wat het is en eten het gewoon.
Vlees heeft geen smaak.
Wel structuur.
Als men een kat als kip serveerd,eet men dat.
Er zijn ook mensen die urine drinken.
En ontlasting eten.
Ook is bekend dat mensen elkaar op eten.
Na een vliegtuig crash aten de langst levenden de gestorvenen op.
Onlangs is er in Duitsland een man veroordeeld voor kanibalisme.
Hij was via internet overeengekomen dat hij zijn mail partner zou opeten.Zo geschiede!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is cultuur/ religie gebonden.
In hindoeistische landen/ culturen zal men bijvoorbeeld nooit koeien eten, omdat deze heilig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koeien eten is ook zielig, alleen gebeurt e.e.a. buiten ons gezichtsveld. Als die koe op jouw bord er ook echt als een koe zou uitzien, of wanneer jij naast een veehouderij woont en op een mooie ochtend die lieve, schattige kalfjes ziet worden afgevoerd richting abbatoir, wordt het ineens vaak heel anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij koeien is het ook zielig... alleen hebben die een wat lagere aaibaarheidsfactor, omdat we ze niet als knuffel-huisdier houden...