Zijn glazen flessen geschikt voor in de vriezer?

Wanneer wel/niet? Zijn er ook speciale flessen die wel geschikt zijn voor in de vriezer?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
19.2K
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Officieel niet geloof ik. Maar ik heb een aantal flesjes bier in de vriezer gelegd om even vlug koud te laten worden en toen vergeten eruit te halen. De flessen waren niet gesprongen. Als je een fles niet te vol doet kan het wel zodat de vloeistof bij bevriezen de ruimte heeft om uit te zetten. En flessen met een inhoud waar een hoger percentage alcohol in zit kan ook omdat de inhoud niet bevriest. (Jagermeister)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad! Jagermeester, daar zat ik ook net aan te denken. Over dat het in de vriezer kan dan natuurlijk. Niet denken dat ik nu al aan de drank wil of zo :)
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik veroordeel niemand over zijn/haar drink moment. Ik heb een collega die als hij uit de nachtdienst komt vaak een pilsje pakt. Men vind dat niet kunnen "om 9:00 s' ochtends al aan de drank!!!!" Voor hem is het avond.

Antwoorden (1)

Hangt een beetje van de inhoud af.
Als je fles gevuld is met een drank onder de 30% alcohol zal de drank bevriezen en dus zal je fles barsten daar de inhoud bij bevriezing uitzet.
Je kan wel een fles in de vriezer leggen om deze snel te koelen maar dan moet je ze er wel uithalen alvorens de drank bevroren is tenzij je zin hebt om je vriezer te poetsen.
Een fles met sterke drank kan je wel in de vriezer leggen omdat de alcohol het vormen van ijs zal verhinderen, wel kan je in sommige gevallen zien dat de drank iets of wat stroperig wordt. Maar let dan wel op dat de drank minstens 30 volumepercent alcohol heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helemaal correct! Het kan inderdaad wel even, maar zou het voor de zekerheid niet te lang doen. 1 of 2 uurtjes...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor de reacties.
En stel dat ik een fles jus d'orange bewaar, zou die dan knappen?
Is er verder geen speciaal glas geschikt voor in de vriezer?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het gaat niet zozeer om het feit dat glas niet bestand zou zijn tegen de lage temperatuur maar wel dat water dat bevriest uitzet. Sinaasappelsap bestaat voor het grootste deel uit water en dus zal het eindresultaat een kapotte fles zijn. Wel kan je het sap in een plastic recipiënt doen en die dan in de vriezer zetten, daar plastic plastisch is zal dit meegeven en niet stukgaan.
Wat wel kan is een glazen kom in de vriezer zetten, dan heb je een groot oppervlak en dan zal je zien dat eens de vloeistof bevroren is er in het midden een "heuveltje" zal zijn ontstaan wat een bewijs is dat de vloeistof heeft uitgezet.