Is de suiker die je koopt in de winkel anders dan suikers in fruit en honing?

suiker lijkt, na vet, de volgende boosdoener voor de gezondheid. suiker zit ook in honing en fruit. zijn dat andere suikers? hoeveel soorten suiker zijn er eigenlijk?

Toegevoegd na 14 minuten:
en is rietsuiker weer anders dan de suiker die wij in de winkel kopen?

Toegevoegd na 5 uur:
wij hebben suikers nodig voor verbranding in de cellen. maakt het dan niet uit welk suikertype dat is. of wordt elk type eerst afgebroken voordat het 'brandbaar' is?

Toegevoegd na 22 uur:
ik ben blij met het eerste antwoord.
de vraag die ik nog over heb is niet of (teveel of te weinig -allicht) suiker gevaarlijk is, maar waarom. Waarom is er een hetze tegen huis-tuin-en-keukensuiker en hoor je niets over gevaren van de andere suikers zoals fructose. zijn die dan niet potentieel gevaarlijk?

Toegevoegd na 2 dagen:
ingewikkeld allemaal, iedereen heeft wel een beetje gelijk afhankelijk van de gekozen invalshoek,
ik heb nog een aanvullende vraag: IS SUIKER UIT SUIKERBIETEN ANDERS DAN RIETSUIKER?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Suiker is suiker ; dat klopt. Je lichaam ziet geen vershil. En inderdaad, voor "natuurlijke" suikers (in fruit en honing) wordt in mijn ogen ten onrechte te weinig gewaarschuwd. Als diabeet eet ik helemaal geen fruit en vruchtensap, en zelfs met paprika, pompoen en wortelen ben ik niet te scheutig. Ik merk helaas in "dieetland" dat mensen denken dat "natuurlijke" suikers geen kwaad kunnen, terwijl het net zo goed dikmakers zijn. Maar ook net zo goed belangrijke directe brandstof, met name voor je hersenen. Je hebt ze echter niet in die mate nodig. De voornaamste reden dat de "hetze" alleen tegen geraffineerde / toegevoegde suiker is, is dat de voedingsmiddelen die die bevatten absoluut geen enkele meerwaarde hebben op het gebied van overige voedingsstoffen (voornamelijk vezels en micronutrienten) die fruit natuurlijk wel heeft. Je kunt ze dus ECHT net zo goed zo niet beter weglaten uit je voeding. Koekjes bakken met honing echter is natuurlijk eigenlijk een wat stopmzinnige bezigheid ; als je dan toch koekjes wilt eten, kun je daar net zo goed geraffineerde suiker doorheen doen. Kwalijker vind ik de suggestie vanuit de commercie dat "natuurlijke" suikers beter zijn ; sloeg toevallig deze week nog bijna steil achterover van de nieuwste Allerhande, waarin honing, kokosbloesemsuiker en dergelijke min of meer werden gepropageerd als "gezonder alternatief". Echte bullshit, maar wel een zeer lucratieve business. Er zijn vele soorten suikers, en er zijn allerlei exotische - en vaak ook min of meer bewust misleidende - benamingen voor. Als één van de ingredienten van deze lijst het hoofdbestanddeel is van het product dat je wilt kopen, kun je er vergif (....) op innemen dat je voornamelijk suiker zit te eten. Wat best met mate mag hoor, als je het je maar bewust bent. https://www.salusi.nl/25-verschillende-namen-voor-suiker/ En tenslotte : ook geraffineerde witte meelspijzen zijn voor je lichaam gewoon pure suiker ; denk aan witbrood, witte pasta, witte rijst etc. Ook die kan een diabeet - of iemand die wil letten op zijn koolhydraten - beter mijden en vervangen door langzame koolhydraten. Toegevoegd na 20 uur: Na je toevoeging : Rietsuiker en bietsuiker zijn feitelijk ook weer het zelfde, beiden sacharose. Ruwe soorten (zoals cassonade) bevatten dan wel iets meer mineralen en vitaminen, dan witte of ‘gewone’ bruine suiker, maar de concentraties zijn zeer laag en leveren hierdoor geen gezondheidswinst op. Zie ook de bron.

Bronnen:
http://www.voedingsdomein.nl/suiker-bruine...

Ja. In de winkel koop je kristalsuiker ofwel saccharose. In fruit zit vooral druivensuiker (glucose) en in honing zit naast glucose ook vruchtensuiker (fructose). Ons lichaam kan vooral glucose makkelijk opnemen en verbranden maar andere soorten suiker worden gemakkelijk in glucose omgezet. Ik heb nu direct alle soorten suiker genoemd: er zijn er dus vier. Toegevoegd na 28 minuten: Aanvulling: naast de al genoemde suikers bestaan ook lactose (melksuiker) galactose en maltose (moutsuiker). Naarmate het suikermolecuul uit meer schakels bestaat (een langere keten vormt) ontstaan stoffen die we in de praktijk niet meer als suikers beschouwen maar daar wel in kunnen worden omgezet: zetmeel, cellulose (de stof waaruit bladeren zijn opgebouwd, niet makkelijk verteerbaar) en zelfs celluloid (volkomen onverteerbaar) Toegevoegd na 1 dag: Antwoord op je toegevoegde vraag: het is inderdaad vreemd dat er niet tegen suikers wordt gewaarschuwd die van nature in voedingsstoffen voorkomen. Als diabeet eet ik geen appels omdat ik weet dat mijn bloedsuikergehalte daarvan omhoog schiet. Idem als ik teveel sinaasappelsap drink. Alle soorten suiker die ik genoemd heb kunnen in ons lichaam worden opgenomen. Wat je niet direct nodig hebt wordt als vet in het lichaam opgeslagen. Dat is het probleem van te veel zoet. Of het nu van fruit of van snoep komt. Toegevoegd na 1 dag: Rietsuiker en bietsuiker zijn allebei hetzelfde nl kristalsuiker. Het enige verschil is de herkomst en daarmee samenhangende prijs.

Bronnen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Honing#Kenme...
https://nl.wikipedia.org/wiki/Suiker
Koolhydraten. In: Fast, J.D. Materie en...

Suikers van fruit is fruitsuiker. Deze zijn van nature zoet zonder er suiker door de mens bij gedaan wordt. Daarom is deze niet gezonder. Teveel fruit kan ook effecten hebben op je suikerspiegel.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100