Hoe gezond is Feta-kaas?

zo-wie-zo en/of in vergelijking met hollandse jonge kaas bijvoorbeeld...

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
9K
crispy
8 jaar geleden
wat voor feta kaas? van geit, of koe? mager, halfvol, volvet?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
'gewone' feta-kaas van geit en koe. vooral in vergelijking met jonge kaas van de koe.....
Erna55
8 jaar geleden
Je kunt niet stellen dat het ene product gezonder is dan het andere.
Wil je iets weten over calorien, eiwitten of vetten, dan kun je deze cijfers vinden.
Maar dat zegt niets of het ene gezonder is dan de andere.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Feta is van schapenmelk eventueel aangevuld met geitenmelk.
Als er koemelk inzit mag er geen feta opstaan.
Tevens moet het minimaal 43% drooggewicht vet hebben.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Feta Aangezien de eisen streng zijn, het van ongepasteuriseerde melk wordt gemaakt en (ongezonde) toevoegingen niet zijn toegestaan kan je wel zeggen dat het gezonder is dan de gemiddelde supermarkt kaas.

Het beste antwoord

Als men geiten- en schapenboeren zou mogen geloven, dan is kaas gemaakt van geiten- of schapenmelk gezonder dan gewone (koe)kaas. Het zou lichter verteerbaar zijn, minder cholesterol maar meer vitamines en mineralen bevatten, en het zou ook een goed alternatief zijn voor mensen die allergisch zijn aan koemelk. Maar kloppen die beweringen ook?

Wat ten eerste de cholesterol betreft, zijn geitenkaas, schapenkaas en gewone Hollandse kaas vergelijkbaar. Geitenmelk bevat zelfs meer cholesterol dan koemelk. Maar het voedingscholesterol heeft nauwelijks een invloed op het cholesterolgehalte van het bloed. Dat wordt vooral bepaald door de hoeveelheid verzadigde vetten in het voedingsmiddel. Ook op dat vlak bestaat er nauwelijks verschil tussen koemelk en geiten- en schapenmelk. Geitenkaas scoort op dit vlak wel iets beter dan gewone kaas (maar slechter dan magere kaas van 20+) en zijn schapenkaas en koekaas vergelijkbaar. Wie mager wil eten kan dus net zo goed magere koekaas eten als een magere variant van geiten- of schapenkaas.

Ook de bewering dat geiten- of schapenmelk of –kaas meer vitamines of mineralen zou bevatten klopt niet met de werkelijkheid. Geitenmelk bevat zelfs iets minder calcium dan volle en halfvolle melk, en veel minder dan magere melk. Alleen wat vitamine A-activiteit betreft, scoort het iets beter dan koemelk.

De bewering dat mensen die allergisch zijn voor koemelk wel schapenmelk of geitenmelk verdragen klopt soms, maar vaak ook niet. Een koemelkallergie wordt veroorzaakt door bepaalde eiwitten in de melk. Aangezien melk veel verschillende eiwitten bevat, kunnen verschillende eiwitten allergie veroorzaken. Het is niet te voorspellen tegen welke eiwitten de allergie optreedt. Een aantal van die eiwitten komen ook voor in geiten- en schapenmelk. Alles hangt er dus van af aan welke eiwitten men allergisch is.
Lactoseintolerantie is iets heel anders. Dat is het onvermogen om lactose, het voornaamste koolhydraat uit melk, te verteren. De oorzaak is een gebrek of tekort aan het enzym lactase in de dunne darm. Lactose zit ook in schapen- en geitenmelk.

Conclusie: je kunt niet stellen dat feta gezonder of minder gezond is dan Hollandse kaas. Beide voedingsmiddelen hebben positieve en negatieve eigenschappen. Als je er met mate van eet dan zal het je niet schaden.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die bron noemt lactose.
Lactose zit nauwelijks nog in jonge Hollandse (Goudse) kaas, in belegen is bijna alles weg. (Dat is het idee achter kaas maken) Voor zachte kazen als feta geldt dat niet. (of minder) Dus als dat een punt is, dan voor harde kazen kiezen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
bedankt Amadea: een heel uitgebreid antwoord.

Andere antwoorden (1)

In onderstaand artikel zegt men dat het vetpercentage van feta maximaal 45% is. Je zou dus kunnen veronderstellen dat het wat dat betreft ietsjes gezonder is dan Hollandse kaas van 48% maar er zullen nog wel een aantal andere factoren een rol spelen.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vet is gewoon gezond hoor.
bamibal
8 jaar geleden
Hollandse 48+ kaas bevat minder vet dan de 45% van feta.
zondag
8 jaar geleden
Waarom wordt mij door de verpleegkundige dan aangeraden over te gaan op 30+ kaas?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Blijkbaar niet omdat vet ongezond is. Ook in 30+ zit namelijk vet. Wellicht heb jij baat bij een minder vet dieet. Dat maakt vet niet ongezond. Maar een teveel aan vet. Maar dat geldt voor elke voedingsstof. Te veel of te weinig kan ongezond zijn. Een ander kan aangespoord worden door diezelfde diëtist om vetter te gaan eten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://www.salusi.nl/tekort-vetten-wat-als-je-te-weinig-vet-eet/ Zo zie je maar hoe goed vet voor je is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volvette Noord-Hollandse [Beemster] kaas 48% vet kan erg lekker zijn, dat geldt ook voor Leidse [komijne] kaas met 20% vet [PanPan]. Dat is iets persoonlijks.
Echter zodra je over gezond gaat praten, kunnen we in het algemeen wel zeggen dat minder vet gezonder is. Waarmee niet gezegd wordt dat vet ongezond is!! Nee, voor de een is het prima en voor de ander minder. Totaal afhankelijk van andere gegevens.
Misschien kun je zeggen dat je natúúrlijk 48+ kaas mag eten als je verder alleen maar magere / vetvrije of tenminste vetarme voeding kiest. @zondag Ook in mijn geval is het advies om minder vette [zeg maar magere] kaas te eten ... 20+ dus. Ik ben trouwens heel blij dat ik vetvrije Griekse yoghurt ontdekt heb! Prima smaak, 10 of 20% vet was niet zo goed voor mij. .