Ja en nee.

Er zijn scherpe kruiden/producten, welke heel gezond voor je kunnen zijn.

Maar om nu om die reden je eten maar zo scherp mogelijk te maken, lijkt me niet erg gezond nee.

Luister ook naar je eigen lichaam. Dat zal je zeker vertellen, als het je eten te scherp vindt. Bijvoorbeeld door pijn in je keel of last van je maag of darmen.
Dan weet je dat je iets aan je eetpatroon moet veranderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee. Dat is niet goed voor je maag, en je lijdt twee keer.
AWM
14 jaar geleden
Een beetje scherp activeert je spijsvertering, en het is natuurlijk gewoon erg lekker - maak maar eens een melbatoastje met brie, en smeer er sambal badjak in een héél dun laagje over - erg yummie.

Maar als de tranen je in de ogen springen, en het zweet je uitbreekt op je bovenlip en je neus, dan is het een beetje teveel van het goede. En dan is het met alles, waar 'te' voorstaat ;-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het kan geen kwaad maar wel met mate
maar dat is met alles
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt er aan wat het scherp maakt. Bijvoorbeeld Spaanse peper zit vol goede vitamines. Als je het niet gewend bent kan je er slecht op reageren, je maag en zelfs je slijmvliezen gaan dan in protest. Als je geen gevoelige maag hebt kan je dus prima lekker scherp eten!

Ik gebruik liever sambal op mijn brood i.p.v. boter en ik ben van mening dat dit ook een stuk gezonder is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rode peper, chilipepers, cayennepeper bevatten veel anti-oxydanten die beschermen tegen hart- en vaatziekten, kanker en vroegtijdige veroudering.

De stof capsaïcine (de stof die het hete gevoel geeft), zorgt ervoor dat de hersenen worden aangezet om endorfinen aan te maken. Dat zijn een soort natuurlijke pijnstillers. Dit zorgt ook voor een prettig gevoel.

Rode peper zorgt ook voor een snellere verbranding. Het is een fabeltje dat hete peper slecht is voor je maag, sterker nog, rode pepers prikkelen je maag tot het produceren van stoffen die maagzweren tegen gaan.

Kortom scherp eten (door rode pepers) is heel erg gezond! Als je niet goed tegen het scherpe smaakje kunt, zijn rode paprika's een goed alternatief.